Proučili smo za vas
Što je tržište?
Tržište označava skupinu ljudi
koji, kao pojedinci ili organizacije, imaju potrebu za proizvodom u određenoj grupi
proizvoda, a imaju sposobnost, spremnost i ovlaštenje za kupnju takvih proizvoda.
Općenito govoreći, stručnjaci
za marketing koriste dva pristupa pri odabiru svojih ciljnih tržišta: ukupno tržište i
segmentirano tržište.
Kompanija odabire ukupno
tržište kao ciljno kada planira i programira samo jednu vrstu marketinške aktivnosti, a
upućuje je na cjelokupno tržište određenoga proizvoda.
Pristup ukupnome tržištu može
biti učinkovit kada veliki broj pojedinaca na određenome tržištu ima slične potrebe
za proizvodima , a kompanija ima mogućnost razvijanja i održavanja samo jedne vrste
marketinške aktivnosti kojom zadovoljava te potrebe.
Segmentacija tržišta
Tržišta sastavljena od
pojedinaca koji imaju različite potrebe za određenim proizvodima nazivaju se raznolikom
tržištima. Segmentacija tržišta dijeli ukupno tržište na skupine sastavljene od
ljudi sličnih potreba za proizvodom. Segment tržišta predstavlja skup pojedinaca ili
organizacija koji dijele jednu ili više zajedničkih značajki, što ima za posljedicu
relativno slične potrebe za proizvodom.
Da bi segmentacija tržišta bila
djelotvorna , moraju se ispuniti određeni uvjeti. Prvo, potrebe potrošača za
proizvodima moraju biti različite. Drugo, segmenti tržišta moraju biti mjerljivi tako
da se mogu međusobno uspoređivati procjene potencijala prodaje, troškovi poslovanja i
profiti. Treće, najmanje jedan segment mora biti dovoljno velik da bi imao
zadovoljavajući potencijalni profit kako bi se opravdali troškovi razvijanja i
održavanja posebnih marketinških aktivnosti usmjerenih na taj segment. Četvrto,
kompanija mora svojim marketinškim aktivnostima doprijeti do odabranoga segmenta
tržišta. Peto, segment treba tijekom vremena imati određenu stabilnost.
Izbor varijabli za segmentaciju
tržišta
Varijable za segmentaciju
tržišta su dimenzije ili značajke pojedinaca, skupina ili organizacija koje se koriste
pri dijeljenju ukupnoga tržišta na dijelove-segmente. Varijable segmentacije tržišta
trebale bi biti povezane s potrebama potrošača, s primjenom proizvoda ili ponašanjem
prema proizvodu.
Varijable segmentacije tržišta
krajnje potrošnje svrstane su u dvije kategorije koje se odnose ili na značajke
potrošača - demografske (dob, spol, obitelj, rasa, religija), socio-ekonomske
(dohodak, zanimanje, obrazovanje, društvena klasa), zemljopisne (država, regija, gradska
područja, mjesto boravka), osobnost (motivi i način života )– ili na ponašanje
prema proizvodu kao što je ponašanje i okolnosti prilikom kupnje , tražene koristi
od kupljene robe, ponašanje u potrošnji, te stav prema proizvodu.
Varijable segmentiranja tržišta
poslovne potrošnje uključuje zemljopisne čimbenike, vrstu organizacije, veličinu
kupca i primjenu proizvoda.
Uz odabir odgovarajućih
varijabli za segmentaciju tržišta, valja također odlučiti koliko će se varijabli
koristiti.
Pozicioniranje proizvoda na
tržištu
Nakon što je odlučeno koji će
segment ili više njih postati ciljnim tržištem, provodi se pozicioniranje proizvoda na
tržištu. To znači da treba stvoriti jasno definiranu predodžbu proizvoda u svijesti
potrošača ciljnoga tržišta. Pozicioniranje proizvoda znači da ih potrošači
doživljavaju različitima od sličnih ili istih proizvoda na tržištu. Različitost
proizvoda smatra se ključnim elementom uspješnoga marketinga. Proizvod se mora isticati
i imati jasno određeni položaj na tržištu.
Iako svojstva proizvoda kao što
su dizajn, stil, cijena, razina usluživanja, distribucijski kanali i ostale marketinške
djelatnosti pridonose načinu na koji potrošači doživljavaju proizvod, kompanije se
uglavnom koriste promocijom kako bi pozicionirale svoje proizvode na tržištu.
V. Mihajlic
Izvori: R. Frank
i Y. Wind: Market Segmentation (Englewood Cliffs, N. J. Prentice –Hall); Y. Wind: Going
to Market - New Twist for Some old Tricks; Wharton Magazin; Sally Dibb, Lyndon Simkin,
William M. Pride, O.C. Ferrrel: Marketing - Concepts and Strategies |