|
O suvremenim telekomunikacijskim trendovima
Direktor
za Razvoj poslovanja u Ericssonu Nikoli Tesli, Milan Živković,
iznosi pojedinosti o trenutačnim uvjetima na domaćem,
regionalnom i svjetskom telekomunikacijskom, odnosno, ICT tržištu.
Posebno ističe kako su stručnjaci naše kompanije, uz
sudjelovanje u globalnim projektima, stekli kompetencije u području
najsuvremenijih komunikacijsko-informacijskih tehnologija te su
spremni svojim znanjima doprinijeti razvoju hrvatskoga
telekomunikacijskoga tržišta.
-
Koje su, u ovom trenutku, osnovne karakteristike hrvatskog
telekomunikacijskog tržišta?
- Prvenstveno, to je kontinuirani porast vrijednosti ukupnog tržišta
koji je generiran stalnim porastom broja korisnika i prihoda u
segmentu mobilne telefonije, porastom broja Internet korisnika te
određenim zasićenjem, barem što se tiče broja novih korisnika,
u području fiksne telefonije. No, kada govorimo o veličini i
potencijalima tržišta možda je uputnije govoriti o tržištu
informatičko komunikacijskih tehnologija (ICT), koje osim
telekomunikacija uključuje i IS/IT područje s obzirom na to da
su to komplementarna područja između kojih danas više nema čvrstih
granica. Iako IS/IT tržište u Hrvatskoj svojom veličinom
predstavlja otprilike jednu trećinu telekomunikacijskoga tržišta,
u stalnom je usponu te je tijekom protekle godine ukupnom vrijednošću
premašilo 500 milijuna dolara. To je iznos koji određeno IS/IT
tržište čini i globalno zanimljivim.
S druge strane karakteristika hrvatskoga telekomunikacijskoga tržišta
je i određeni regulatorni vakuum koji usporava procese
liberalizacije i potpunog otvaranja toga tržišta te odgađa uvođenje
novih tehnologija i na njima temeljenih usluga koje su već zaživjele
na drugim tržištima. S obzirom da razvoj telekomunikacija
direktno ili indirektno utječe na razvoj mnogih industrijskih
sektora te na konkurentnost gospodarstva u cjelini nadam se, a
postoje i konkretne naznake, da će se ti procesi znatno ubrzati.
Time bi Hrvatska, u području komunikacijskih tehnologija, odnosno
u ICT području, održala priključak s okruženjem, na dobrobit
svih sudionika u industriji - krajnjih korisnika, operatora i
proizvođača opreme - te zajednice u cjelini.
-
Kakav je odnos trendova na domaćem telekomunikacijskom tržištu
i onih koji prevladavaju u regiji Srednja Europa?
- Općenito govoreći, možemo zaključiti da su trendovi vrlo slični.
Detaljniji pogled, poglavito u segmentu mobilne telefonije kao
dominantnom segmentu telekomunikacijskoga tržišta u cijeloj
regiji, otkriva određene razlike, odnosno, vremenske pomake.
Zemlje koje su prije otvorile i liberalizirale tržišta mobilne
telefonije (npr. Slovenija, Češka, Mađarska) dosegle su i veću
penetraciju i razvoj tržišta nego zemlje koje su to kasnije ili
djelomično učinile (Hrvatska, Slovačka), a koje su opet ispred
zemalja koje su u samim začecima tih procesa (Bosna i
Hercegovina). U fiksnoj telefoniji generalno se može reći da je
penetracija po glavi stanovnika u regiji oko 40%, s par postotaka
odstupanja od zemlje do zemlje te da je daljnji porast vrlo
usporen, ili ga nema. Broj Internet korisnika je, međutim, u
stalnom porastu, ali je, uz penetraciju od 25% još uvijek daleko
od prosjeka u zemljama Europske zajednice. Isto tako možemo
ustvrditi kako u cijeloj regiji usluge bazirane na širokopojasnim
tehnologijama (ISDN, XDSL, GPRS) još uvijek nisu široko prihvaćene.
Što se tiče spektra ponude telekomunikacijskih usluga, tu nema
znatnijih odstupanja od zemalja u regiji, ali niti u usporedbi s,
npr., zemljama članicama Europske zajednice. To je i logično
uzmemo li u obzir da su u gotovo svim zemljama regije operatori
tvrtke u vlasništvu ili u partnerstvu s vodećim globalnim
operatorima koji imaju prilično ujednačenu ponudu.
Uz ove sličnosti u trendovima postoji i jedna bitna razlika. Većina
zemalja u regiji odavno je dodijelila koncesije za treću
generaciju mobilne telefonije (UMTS), dok Hrvatska još uvijek
nije niti započela taj proces. Iako postoje ohrabrujuće naznake
i aktivnosti nadležnih tijela, moglo bi se dogoditi da, npr. u
Sloveniji, UMTS bude u komercijalnom radu prije nego u Hrvatskoj
postupak dodjele koncesija i započne, ali se iskreno nadam da to
neće biti slučaj.
-
Što Ericsson Nikola Tesla u ovom trenutku, s obzirom na trenutačne
trendove, može ponuditi na domaćem i regionalnom, a možda čak
i globalnom, tržištu?
- Ericsson, kao jedan od vodećih dobavljača u području
telekomunikacija i svjetski lider u području mobilne telefonije
ne samo da je u mogućnosti pratiti najnovije trendove, već je
njihov aktivni kreator. Kroz izuzetna ulaganja u istraživanje i
razvoj , aktivno sudjelovanje u standardizacijskim tijelima i
asocijacijama proizvođača Ericssonova rješenja postaju sastavni
dio globalnih standarda.
Kao dio Ericssonove korporacije, Ericsson Nikola Tesla u mogućnosti
je ponuditi najsuvremenija rješenja iz ICT područja. Od rješenja
baziranih na ISDN-u, IP-u, preko najsuvremenijih širokopojasnih
pristupnih tehnologija baziranih na XDSL-u ili Ethernet protokolu,
mobilne telefonije treće generacije putem EDGE, WCDMA ili CDMA
2000, standarda, do najsuvremenijih rješenja za poslovne
korisnike uvažavajući trendove mobilnosti, odnosno, integracije
cjelokupnog ICT okruženja u tom tržišnom segmentu.
S obzirom na to da, kao što sam ranije spomenuo, neka od naših
tradicionalnih tržišta još uvijek čekaju regulatorne
pretpostavke za implementaciju nekih od spomenutih tehnologija
"osuđeni" smo iskustava stjecati globalno. Tako
primjerice stručnjaci ETK Centra za komunikacijska rješenja,
usluge, logistiku i e-sustave rade na najzahtjevnijim projektima
treće generacije mobilne telefonije u Japanu, Švedskoj, Njemačkoj,
Austriji, Sloveniji i drugdje u svijetu.
-
Kako je pozicioniran Ericsson Nikola Tesla na svojim tržištima
kada je riječ o najnovijim komunikacijskim tehnologijama?
- Na našim tradicionalnim tržištima, a to su prvenstveno
hrvatsko tržište, Ruska Federacija, zemlje Srednje i Istočne
Azije te tržišta iz bliskog okruženja kao što su
bosansko-hercegovačko i crnogorsko tržište, Ericsson Nikola
Tesla već dugi niz godina uspješno gradi partnerski odnos sa
svojim kupcima omogućujući im dostup i primjenu najsuvremenijih
komunikacijskih tehnologija. S obzirom na to mislim da je
Ericsson, odnosno Ericsson Nikola Tesla, na tim tržištima
percipiran ne samo kao tehnološki lider, već i kao poslovni
partner koji je u mogućnosti odgovoriti svim potrebama svojih
kupaca. Upravo takav pristup omogućio nam je lidersku poziciju,
npr. na hrvatskom tržištu, u novim tehnologijama kao što su
ISDN, ADSL ili MMS.
S druge strane, takva pozicija i njeno održavanje zahtijeva
konstantne napore cijele organizacije kako bi u svakom trenutku
mogli ponuditi više od konkurencije.
-
U kom pravcu idu želje krajnjih korisnika kada je riječ o
suvremenim mogućnostima mobilnoga komuniciranja? Na koji način
mobilni Internet može udovoljiti tim željama?
- Osim pristupa komunikacijskim tehnologijama neovisno o mjestu i
vremenu, a koji je na neki način u samim temeljima ideje mobilnog
komuniciranja, na prvo mjesto bih stavio jednostavnost upotrebe, a
na drugo spektar sadržaja koji se mogu dosegnuti. Iako već
postoji znatan pomak u pojednostavljenju upotrebe mobilnih
tehnologija, još uvijek moramo priznati da nije baš
najjednostavnije, s aspekta najšireg kruga krajnjih korisnika,
prilagoditi mobilni telefon za, npr., slanje ili primanje
elektronske pošte. Proizvođači opreme i operatori svjesni su
toga problema i svjedoci smo stalnih napora u smjeru
pojednostavljenja korisničkog sučelja.
Kada govorimo o sadržaju, govorimo zapravo o mobilnom Internetu,
koji za krajnjeg korisnika i nije ništa drugo do sadržaj koji on
može dosegnuti putem mobilnog uređaja. O raznolikosti i
kvaliteti sadržaja ovisi svrsishodnost mobilnoga Interneta.
Koliko ćemo naših svakodnevnih obaveza, poslova, želja moći
obaviti ili zadovoljiti putem mobilnoga telefona, dakle neovisno
tomu gdje se nalazimo i u koje vrijeme to želimo obaviti? Nešto
od toga već je i danas moguće - naručivanje, kupovanje,
bankarske usluge, igre, zabava, a nešto će vrlo brzo uslijediti
- npr., gledanje TV programa putem mobilnog telefona ili učenje.
Potrebno je naglasiti da komunikacijske tehnologije postoje i da
one nisu prepreka. Osnovni zadatak je kreiranje sadržaja i
njegova prilagodba upotrebi putem različitih komunikacijskih
tehnologija, a to je obaveza ne samo ICT ili medijske industrije
već, rekao bih, zajednice u cjelini. Tako, npr., projekt
e-zdrastva, u kojem naša kompanija ima vodeću ulogu, kao i
ostale projekte internetizacije državne uprave, vidim u budućnosti
kao izvore sadržaja koji će građanima biti dostupan i putem
mobilnog Interneta omogućujući zadovoljavanje njihovih potreba i
poboljšavajući kvalitetu življenja.
-
Koji su glavni preduvjeti za masovnije uspostavljanje 3G mreža?
Kako se Ericsson Nikola Tesla nosi s njima?
- Kao što sam već spomenuo to su s jedne strane regulatorni
okvir, a s druge strane sadržaj koji bi mogućnosti treće
generacije mreža, a to su prvenstveno znatno veće brzine
prijenosa informacija, učinio atraktivnim za krajnje korisnike.
Naravno da se paralelno s tim trebaju pronaći optimalni modeli
naplate usluga i sadržaja, autorskih prava, poslovni modeli koji
reguliraju odnose između mnogih sudionika u lancu vrijednosti
koji je puno kompleksniji nego što je to bio slučaj s dosadašnjim
komunikacijskim tehnologijama.
Određenu prepreku masovnijem korištenju mreža treće generacije
predstavljao je i nedostatak 3G terminala, no vodeći proizvođači
najavili su dovoljne količine već za prvu polovicu ove godine.
-
Osnovne prednosti 3G tehnologija za krajnje korisnike već ste
spomenuli, a koje su, u najkraćim crtama, prednosti za poslovne
subjekte?
- Što se tiče poslovnih subjekata zapravo i nema segmenta
poslovanja koji se ne bi mogao unaprijediti mogućnošću trenutačnog
dostupa do potrebnih informacija, odnosno, do kompanijskih baza
podataka. Prednosti koje poslovnim subjektima otvaraju 3G
tehnologije sežu od pravodobnog odlučivanja baziranog na trenutačnom
dostupu do potrebnih informacija, pa do selektivnog otvaranja
informacijskih sustava i resursa zaposlenicima, kupcima, dobavljačima
ili partnerima, a u svrhu unaprjeđenja poslovnih procesa i povećanja
konkurentnosti.
-
U regiji su već poduzeti prvi koraci prema 3G sustavima i
uslugama? Hoće li Hrvatska još dugo čekati?
- Ne bi smjela i nadam se da neće. Hrvatska je, barem kada je o
području telekomunikacija riječ, uvijek bila među vodećim
zemljama u regiji te je stajala uz bok razvijenih zemalja s
obzirom na telekomunikacijske tehnologije, a što joj po stručnom
potencijalu i razvijenosti telekomunikacijske industrije svakako i
pripada. Uvjeren sam da će koristi za cjelokupnu zajednicu koje
donosi treća generacija mobilne telefonije, kao što su dostup
visokim tehnologijama te kompatibilnost u komunikacijsko-informatičkom
području s okruženjem i zemljama Europske zajednice, direktne
investicije zadržane u Hrvatskoj, ubrzani razvoj telekomunikacija
i informatike kao preduvjeta konkurentnog gospodarstva, broj zadržanih
i novotvorenih radnih mjesta, itd., biti dovoljan motiv da se
dodijele koncesije i da se započne s implementacijom 3G sustava
već tijekom ove godine.
J.
Lončar
|
|