Prenosimo Prema
Gartneru više će od polovice danas postojećih kompanija na tržištu informacijskih i
komunikacijskih tehnologija do kraja sljedeće godine propasti ili biti preuzeto od jačih
konkurenata.
Poruka je to članka iz časopisa
Banka (poseban prilog), od veljače ove godine, iz kojega prenosimo najinteresantnije
ocjene.
Gartner, jedna od
vodećih kompanija na području tržišnih analiza i predviđanja, objavila je top-listu
najvažnijih predviđanja za 2002. godinu u informatičkoj industriji i u investicijama
kompanija u informacijske sustave.
Prethodna godina donijela je
svijetu najprije završetak velikoga kraha dot–com kompanija, koji je počeo godinu dana
ranije. Potom je uslijedio teroristički napad 11. rujna, udar od kojega se industrija,
ipak iznenađujuće brzo, oporavila. Sve to donijelo je prilično loše rezultate cijelome
informacijsko–komunikacijskome sektoru diljem svijeta. Izravna su posljedica bili brojni
bankroti, otpuštanja viška zaposlenika, kupovanja i spajanja. Srećom Hrvatska nije bila
dio takvoga trenda. Osnovni su razlozi takvoga kontra – trenda u Hrvatskoj poboljšanje
likvidnosti i solventnosti većih kompanija te općenito vrlo niska razina investicija u
informatizaciju, koja je konačno krenula s mrtve točke i polako se odmiče od dna.
Promjene i trendovi, koji se
prema Gartnerovim predviđanjima očekuju u svijetu informacijskih i komunikacijskih
tehnologija tijekom sljedeće godine, mogu se ukratko opisati u nekoliko riječi: ništa
pretjerano dobro, ali, na svu sreću, ni pretjerano loše. Konsolidacija otpočeta tijekom
prošle godine, nastavit će se i u ovoj te sljedećoj godini. Procjenjuje se kako će
gotovo polovica od sada postojećih kompanija ili propasti ili biti preuzeta od većih i
snažnijih konkurenata.
Trendovi rasta tržišta
U drugome dijelu ove godine i u
sljedećoj godini očekuje se vraćanje povjerenja kupaca, pa bi porast investicija u
tehnologiju trebao biti 7%, odnosno 10% .
Lagani pad zabilježen je u
prošloj godini kod proizvođača opreme (hardvera) i komunikacijske strukture, dok je
tržište softvera, otprilike, na istoj razini kao i godinu dana ranije. Za oba ta
tržišta predviđa se lagani porast tijekom sljedeće dvije godine. Blagi, kontinuirani
porast zabilježila su sva tri segmenta usluga (podrška, telekomunikacijske i projektno
– implementacijske ).
|
Porast
2000 |
Porast
2001 |
Porast
2002 |
Porast
2003 |
|
Telekomunikacijska
oprema |
22% |
-4% |
6% |
7% |
Računalna
oprema (hadver ) |
20% |
-11% |
-2% |
7% |
Softver |
16% |
-1% |
3% |
7% |
Poluvodiči |
32% |
-34% |
3% |
30% |
Projektno
– implementacijske usluge |
11% |
7% |
7% |
10% |
Usluge
podrške i održavanja |
9% |
8% |
10% |
12% |
Telekomunikacijske
usluge |
11% |
13% |
10% |
10% |
Ukupno |
16% |
0% |
7% |
10% |
“Vrući“
segmenti
Segmenti u kojima se očekuje
porast veći od prosjeka su infrastruktura za mobilne komunikacije, interaktivni
Voice–response sustavi za Call centre, Thin–client uređaji, usluge upravljanja
sustavima i poslovnim procesima, sigurnost, aplikativne platforme, aplikacijska
integracija i Middleware te rješenja za zajednički rad i upravljanje sadržajem.
S druge strane, područja manje
atraktivna od prosjeka uključuju konzalting, e–commerce, Enterprise Resourse Planning
(ERP) i Customer Relationship Management (CRM) sustave, osobna računala i pripadajući
softver, radne stanice, fiksnu mrežnu infrastrukturu i poslovne komunikacije. Najveće
iznenađenje u ovim predviđanjima su definitivno e–commerce i CRM, dva segmenta u koja
se, kao u budućnost poslovanja u svijetu, donedavno zaklinjala cijela zapadna
civilizacija.
Dobri pokazatelji zdravoga
razvoja su atraktivnost usluga upravljanja sustavima (outsourcing) te tržište platformi
za kolaboraciju i upravljanje sadržajem. Outsourcing, odnosno prepuštanje upravljanja
informacijskim sustavom kompanije vanjskome subjektu, svakako je među vodećim trendovima
današnjice, a uzimat će sve više maha.
Gartner iznosi
i neke poruke za dobavljače. U prvome redu neće više biti oslonca na tržišne formule
uspješne u prošlosti. Modeli ponašanja kupaca mijenjaju se vrlo brzo, a oslanjanje na
snažan brand više neće biti dovoljno. Ponuda kupcu mora sadržavati vrijednost u brzom
povratu investicije (ROI) ili sniženome ukupnom trošku vlasništva. Treba biti spreman
za trenutak kada se tržište počne oporavljati, a ključ uspjeha bit će sigurna
rješenja, brza i jednostavna za implementaciju u “vrućim “ i novim segmentima
tržišta.
Pogled sa strane investitora
Tri su glavna pravca na koje će
usmjeriti većina novih investicija u informacijske i komunikacijske sustave u
gospodarstvu platforme za zajednički rad (collaboration), platforme za sigurnost i
privatnost, te u aplikacijsku integraciju.
Područja upravljanja znanjem
(Knowledge Menagement) i upravljanja sadržajem (Content Menagement) dva su područja koja
će u budućnosti imati veliku ulogu i tu će se tijekom sljedećih nekoliko godina
događati najveće tehnološke promjene.
U svakome slučaju, budućnost
velikih igrača na informacijsko–komunikacijskoj pozornici daleko je izvjesnija od
budućnosti malih koji će se, u iduće dvije godine, morati jako pomučiti da bi uopće
opstali na tržištu. Nakon toga, vjerojatno, slijede i malo bolji dani. |