|
Moj recept za zadovoljstvo
poslomRad u prodaji
težak je i složen posao. To može samo netko komunikativan, spreman na kompromise, netko
tko je i dobar strateg i dobar poznavatelj ljudske prirode. Davor Knežević već gotovo
dvadesetak godina “lomi taj kruh sa sedam kora”. Od svojega ulaska u područje
telekomunikacija bavi se poslovima izvoza na tržištu bivšega Sovjetskoga Saveza, a u
novije vrijeme fokusiran je na Kirgistan, dio moskovskoga tržišta, a djelomično i na
Daleki Istok. Tešku prodajnu zadaću još složenijom čini udaljenost tržišta od
kompanije, drugačija kultura, ponekad komplicirana politička situacija, pa ipak Davor je
ustrajao u tome poslu gotovo dva desetljeća. Koja je njegova tajna?
Mnogo ljudi prodaju na izvoznim
tržištima povezuje sa zanimljivim putovanjima, upoznavanjem egzotičnih krajeva i nove
kulture, svečanim ručkovima i večerima s poslovnim partnerima. Zaboravljaju da medalja
ima dvije strane. Davor je, međutim, toga dobro svjestan.
“Raditi u prodaji znači baviti se veoma složenim poslom. Sklapanju poslova i
potpisivanju ugovora najčešće prethode dugotrajni i mukotrpni pregovori. Od prvih upita
do konačnoga rješenja dug je put. Valja imati oči širom otvorene i dobro slušati
kupca, kako bi mu se ponudilo upravo ono što on želi. No, kada se objekt o kojemu se
pregovaralo pusti u eksploataciju, zadovoljstvu nema kraja. Za mene osobno to su trenuci
zbog kojih se zaboravlja umor nakon putovanja u neudobnim sibirskim vlakovima i
zabrinutost zbog vijeka trajanja zrakoplova čiji izgled ne ulijeva povjerenje, smrzavanje
na irkutskim niskim temperaturama.”
Povjerenje kupca vrijedi zlata
“Najtežim” ugovorom u čijoj
pripremi je sudjelovao, Davor smatra ugovor potpisan s Habarovskim željeznicama čija
realizacija je još u tijeku. Naravno, u tome su projektu sudjelovale i kolege, jer Davor
ne radi sam. Prodaja je danas posao koji se radi u timovima. No, spoznaja da je i on
pridonio uspjehu projekta čini ga silno ponosnim.
“Poseban je značaj ovoga posla u činjenici da je njegovom realizacijom Ericsson Nikola
Tesla ušao na novo tržište - Daleki Istok. Najteže, ali, vjerujte i najslađe bitke,
biju se za nova tržišta. Pridobiti povjerenje novoga kupca nije lako, a od iznimne je
važnosti prvi posao obaviti profesionalno i kvalitetno, jer je to referenca za daljnje
ugovore. U oštroj konkurenciji kakva danas vlada u području telekomunikacija to je jedno
od osnovnih načela poslovanja. Stoga, stečeno povjerenje kupca vrijedi zlata.”
Značaj kompetencija
Početnička sreća u prodaji
rijetko se događa. Samo kompetencije i iskustvo čine uspješnoga salesmana. Davor
kratko komentira:
“Uz poznavanje jezika, u mome slučaju engleskoga i ruskoga, važno je poznavati
proizvod kojega prodajete te načela suvremenoga poslovanja. Stoga i ja kontinuirano učim
o osnovnim funkcionalnostima i mogućnostima cjelokupnoga Ericssonova portfolia. Velika je
prednost to što većinu znanja koje trebam u svome poslu mogu razvijati u kompaniji.
Situaciju na tržištima također valja pomno pratiti, a u tome je od velike koristi
Internet. Detalje, pak, saznajemo od samih kupaca tijekom brojnih susreta koji prethode
potpisivanju ugovora. I ta obaveza da neprekidno učim me, zapravo, veoma veseli i potiče
na daljnje usavršavanje.”
J. Lončar |
|