|
Novi korak prema izvrsnosti
Gordana
Kovačević, potpredsjednica Ericssona Nikole Tesle i Ericssonove
tržišne jedinice Srednja Europa odgovorna za područje
cjelovitih komunikacijskih rješenja odgovara na pitanja o trenutačnoj
ulozi centara izvrsnosti na tom području u Europi, Srednjem
Istoku i Africi (EMEA) te o novim koracima koji se poduzimaju kako
bi se ta virtualna mreža unaprijedila i proširila na globalni
plan.
-
Prošle godine na području Ericssonove EMEA regije zaživio je
koncept centara izvrsnosti za cjelovita komunikacijska rješenja.
Kako u ovom trenutku sagledavate unaprjeđenja koje je takav način
rada unio u Ericssonovo poslovanje? Je li o tomu bilo riječi na
zadnjem Solutions Forumu održanom u Stockholmu u veljači?
-
Kao što je poznato te više puta prezentirano i kroz
"Komunikacije", centri izvrsnosti za cjelovita
komunikacijska rješenja su umrežena, moderna organizacija koju u
ovom trenutku čine stručnjaci iz 14 od 25 Ericssonovih tržišnih
jedinica, a koja je bazirana na upravljanju i razmjeni znanja,
optimalnom korištenju stručnih resursa i razvoju organizacijske
kulture obilježene kontinuiranim učenjem (learning
organization). Radi se o promjenama prilagodljivoj virtualnoj
organizaciji koja je pokazala iznimno dobre rezultate tijekom prošle
godine kroz kreiranje cjelovitih rješenja za naše kupce i
partnere i kroz optimizaciju operativnih troškova, što je
rezultiralo porastom profitabilnosti i prodaje. Ujedno, prošla je
godina bila u znaku implementacije modela, prepoznavanja sredina
koje mogu imati ulogu centara znanja za pojedina područja,
definiranja alata za uspoređivanje s drugim istovrsnim
organizacijama (benchmarking), ali prije svega intenzivnoga rada
na zajedničkim projektima. Uspjeli smo korištenjem znanja i
resursa u Ericssonovoj zajednici koja se bavi cjelovitim
komunikacijskim rješenjima realizirati sve, pa i najzahtjevnije,
potrebe naših kupaca neovisno o kojoj je zemlji riječ. Bilo je
iznimno važno u godinama recesije na telekomunikacijskom tržištu
udružiti sve stručne i kreativne snage te proaktivnim i
fleksibilnim pristupom osigurati i troškovnu efikasnost.
Isto tako, bila je to godina snažnog pozicioniranja ETK kao
jednog od tri centra izvrsnosti za regiju Srednje i Istočne
Europe, Srednjeg Istoka i Afrike (CEMA). Taj centar je preuzeo
lidersku ulogu u ovom konceptu, a kroz uvedena mjerenja i uspoređivanje
s drugima u našem okruženju pokazao je izvrsne rezultate.
Do sada smo organizirali tri Solutions Foruma. Na prvom takvom
skupu u Zagrebu pokazala se potreba za snažnom sinergijom u
domeni centara izvrsnosti za cjelovita komunikacijska rješenja i
tada su postavljeni temelji nove suradnje bazirane na znanju i
vrijednostima, kao i model rada iz kojega je proizašao koncept
centara izvrsnosti.
Drugi Solutions Forum koji je održan krajem prošle godine u
Stockholmu obilježila je potreba za još snažnijim povezivanjem
centara izvrsnosti i timova za cjelovita rješenja u pojedinim tržišnim
jedinicama regije s poslovnim jedinicama (BU) te rad na zajedničkim
komunikacijskim rješenjima, programima i projektima usmjerenim
prema poslovnom rastu.
Treći Forum održan je u veljači ove godine u Stockholmu, uz
aktivno sudjelovanje svih poslovnih jedinica i tržišnih jedinica
Europe, Srednjega Istoka i Afrike, kojima su se ovaj put pridružili
i kolege iz tržišnih jedinica Brazil i Amerika. Forum je donio i
nove ideje oko razvoja koncepta centara izvrsnosti u sljedećem
koraku, kroz uključenje ostalih tržišnih jedinica, kako bi se
uistinu uspostavila globalna kompanija znanja.
Kao što vidite, stalno tražimo nova područja i nove vrijednosti
međusobne suradnje u postizanju operativne izvrsnosti, učeći od
najboljih, ali i otvaramo dijalog o učinjenim propustima,
vizualiziranjem projekata, timova i pojedinaca koji su najviše
pridonijeli Ericssonovoj izvrsnosti. No, to je priča bez kraja i
koliko god mislite da ste blizu cilju, dolaze nove ideje i
otvaraju se nove mogućnosti.
-
Kada se i iz kojih razloga počelo promišljati o širenju
koncepta centara izvrsnosti na globalni plan, odnosno, na sva
područja na kojima je Ericsson prisutan? S kojim postojećim i
novim ciljevima se koncept centara izvrsnosti primjenjuje i na
globalnom planu?
-
Više puta sam govorila da se izazovi koji se danas postavljaju
pred poslovne lidere sastoje u stvaranju i vođenju prilagodljivih
dinamičnih organizacija u svijetu nepredvidivih promjena. Ako želimo
odgovoriti na pitanje koje vrijednosti karakteriziraju
prilagodljivu organizaciju moj odgovor je: timski rad, preuzimanje
rizika i eksperimentiranje, kontinuirano učenje, razmjena znanja,
iskrenost i povjerenje. To je, ujedno, imperativ u postizanju
poslovne i operativne izvrsnosti velikih globalnih, ali i
regionalnih i lokalnih igrača. Logično je da Ericsson kao
svjetski lider na području telekomunikacija, ali i Ericsson
Nikola Tesla kao regionalni lider i snažna hrvatska kompanija,
ovo imaju stalno u fokusu.
Upravo na tim osnovama i vrijednostima definirani su i vođeni
centri izvrsnosti za cjelovita komunikacijska rješenja.
Model rada primijenjen kroz centre izvrsnosti pokazao je dobre
rezultate na jednom širokom području, u Europi, Srednjem Istoku
i Africi, i prirodno se nametnula potreba i pitanje zašto ne
primijeniti naučeno i šire, tj. na stvaranju još snažnije umrežene
globalne organizacije. Ideja se sastoji u definiranju globalne
umrežene organizacije za cjelovita komunikacijska rješenja koja
će djelovati na principima razvoja znanja, povjerenja, želje za
međusobnom razmjenom vrijednosti, proaktivnoga pristupa i
timskoga rada. Očekujem da će ciljevi biti slični onima s
kojima smo krenuli u stvaranje centara izvrsnosti u Europi,
Srednjem Istoku i Africi, ali da će oni biti i obogaćeni dosadašnjim
iskustvima.
-
Kada je taj koncept prihvaćen i na koji način će funkcionirati
na globalnom planu? Tko su ključni ljudi u korporaciji koji su
odgovorni za definiranje i primjenu koncepta globalne mreže za
cjelovita rješenja na svim Ericssonovim tržištima?
-
U ovoj fazi definiran je tim koji će na tomu raditi. U timu su
predsjednici pojedinih tržišnih jedinica - Åke Enell za Srednju
Europu, Steinar Tveit za nordijske i baltičke zemlje te Cesare
Avenia, za Italiju, koji su sada članovi Upravnoga odbora
projekta centara izvrsnosti na EMEA razini, zatim Nils Torstenson,
predstavnik poslovne jedinice Sustavi (BUSY), Fredrik Strand i
Roger Orrstenius, kao predstavnici poslovne jedinice za Globalne
usluge (BUGS) i ja kao lider centra izvrsnosti za CEMA regiju i
koordinator ovog koncepta za EMEA regiju.
Zadatak tima je predložiti globalno rješenje na temelju iskustva
postojećih centara izvrsnosti.
-
Koji su faktori rizika u primjeni novog koncepta na globalnom
planu?
-
Kod organizacija ovoga tipa izuzetnu ulogu ima povjerenje svih
sudionika u procesu, otvoreni pristup u prepoznavanju manjkavosti
u pojedinim tržišnim ili poslovnim jedinicama te poslovnim
procesima i otvoreni dijalog o njima, uz neprekidno traženje
područja za poboljšanja.
Ova ideja ne može uspjeti bez mreže ljudi posvećenih njezinoj
realizaciji.
Zatvorena organizacijska kultura u pojedinim tržišnim jedinicama
ili lokalnim kompanijama može biti prijetnja stvaranju snažne
globalne organizacije, odnosno, zahtijeva znatno više vremena za
implementaciju.
Zatvorenost sudionika u lokalne i linijske organizacije unutar tržišnih
jedinica iz različitih razloga, neminovno zatvara i protok novih
ideja i znanja kao i uključivanje te razmjenu najboljih stručnih
resursa, neovisno od kuda oni dolaze. To ograničava postizanje
globalne poslovne i operativne izvrsnosti u cijelosti.
Globalna organizacija za cjelovita komunikacijska rješenja bit će
snažna i uspješna koliko su snažni i najlošiji sudionici u
ovom timu, a to se kroz benchmarking procese i alate prepoznaje, a
kroz učenje od najboljih poboljšava. Uspjeh primjene toga modela
globalno zahtijeva da organizacije budu izvanredne u razmjeni
znanja uz snažno povjerenje među svim sudionicima procesa. Često,
međutim, postoje otpori u protočnosti znanja, odnosno,
nedostatak "kulture davanja". Ponekad se znanje smatra
rezultatom osobne konkurentnosti i sigurnosti i to je karakteristično
za organizacije koje su vođene politikom i borbom za vlast, a ne
vrijednostima. No, to se prepoznaje, otvoreno se o tomu razgovara,
pokušava promijeniti, a ako ne postoji drugi način, takvi se
pristupi izoliraju iz tima. U umreženim organizacijama koje se
temelje na znanju, ključna je vrijednost razmjena tog znanja, čime
se stvara okolina za uspjeh.
-
Kako se koncept globalne mreže za cjelovita rješenja uklopio u
korporativnu trenutačnu organizaciju? Kada će 'organizacija'
biti osmišljena i uspostavljena?
-
Za ovaj tip organizacije potrebno je dogovoriti model upravljanja
i sponzorstvo. Model se uklapa u korporativnu organizaciju u
cijelosti i, dapače, osnažuje ju. U sklopu tržišnih jedinica
ostaje funkcija u domeni rješenja kupcima i podrške prodaji kao
linijska organizacija, koje su međusobno povezane u globalnu mrežu
za cjelovita komunikacijska rješenja kojom upravlja njen Upravni
odbor (Steering Committee).
O tomu hoćemo li organizirati tri ili više centara izvrsnosti,
ili koristiti veći broj međusobno umreženih centara znanja za
različite tipove rješenja i kompetencija u ovom trenutku je
prerano govoriti.
-
ETK je imao značajnu ulogu u EMEA regiji kao okosnica jednoga od
tri centra izvrsnosti za komunikacijska rješenja. Hoće li se
uloga naše kompanije, odnosno, Centra za komunikacijska rješenja,
usluge, logistiku i e-sustave značajno promijeniti s obzirom na
širu primjenu ovog uspješnog modela?
-
Ericsson Nikola Tesla je imao i dalje ima značajnu ulogu kao
okosnica Centra izvrsnosti za Regiju Srednja, Istočna Europa,
Srednji Istok i Afrika. Najviše vesele povratne informacije, koje
stalno dobivam od gotovo svih tržišnih jedinica iz ovoga područja,
u vezi izvrsnih rezultata naših stručnih timova, proaktivnom
fleksibilnom pristupu, što je najbolji pokazatelj vrijednosti
koju dajemo drugim tržišnim jedinicama tako pridonoseći
postizanju globalne izvrsnosti.
Koristi koje u takvoj konstelaciji snaga ima naša kompanija su
velike, jer na prirodan način, zbog naših znanja, ali i načina
rada, zadržavamo regionalne i globalne odgovornosti koje imamo i
preuzimamo važne liderske uloge u Ericssonu. Velike pogodnosti
imaju i naši zaposlenici, jer imaju dostup do svjetskih znanja i
iskustava te mogućnost rada na važnim internacionalnim
projektima. No, najviše profitiraju naši kupci jer im možemo
pružiti vrhunske usluge i ponuditi znanja i iskustva naših stručnjaka
stečena na najzahtjevnijim projektima u svijetu. Jedan od
primjera odnosi se na našu priliku da, koristeći i ovaj koncept,
imamo velike šanse da u suradnji s poslovnim jedinicama preuzmemo
lidersku ulogu za rješenja u području e-sustava, globalno
promovirajući rješenja za informatizaciju zdravstva i tijela državnih
uprava širom svijeta. Vjerujem da ćemo pametno iskoristiti pružene
mogućnosti.
Isto tako, globalizacija mreže za cjelovita komunikacijska rješenja
otvara Ericssonu Nikoli Tesli nove mogućnosti za širenje
suradnje s tržišnim jedinicama u drugim regijama, u Aziji i
Pacifiku te Americi, da i u tom procesu osiguramo sudjelovanje naših
stručnih timova na dodatnim, značajnim internacionalnim
projektima.
Danas smo dobro pozicionirani, prepoznati smo kao snažan
Ericssonov centar za cjelovita komunikacijska rješenja i sigurna
sam da se kroz globalni koncept možemo samo još bolje
pozicionirati. Kroz kontinuirani proces učenja, ali i davanje
novih ideja, imamo velike mogućnosti da zadržimo i proširimo
lidersku poziciju.
J.
Lončar
|
|