|
Mobilni
Internet
Damir
Bušić, menadžer Ericsson Mobility World centra u Hrvatskoj
približio nam je trendove u raspodjeli dobiti među svima koji
sudjeluju u lancu pružanja usluga korisnicima mobilnoga
Interneta. Sa sve većim brojem usluga mobilnoga Interneta,
tradicionalni poslovni model, temeljen na prijenosu glasa proširuje
se novim ulogama. To su uloge. pružatelji sadržaja (content
provider), agregatori sadržaja (content aggregator), pružatelji
aplikacijskih usluga (application service provider) i pružatelji
mobilnoga portala (mobile portal provider). Neke od tih uloga su u
početnim fazama razvoja novih usluga (multimedijalne poruke,
usluge pozicioniranja...) bile unutar samih mobilnih operatora.
Porastom broja usluga dolazi do njihova profiliranja i
razdvajanja, kaže D. Bušić. Dosadašnja iskustva pokazuju da
postoje različiti modeli podjele dobiti. U nekim slučajevima pružatelji
sadržaja daju sadržaj besplatno ili čak plaćaju da bi se
pojavili na mobilnim portalima. U drugim slučajevima operator plaća
fiksnu mjesečnu pristojbu pružatelju sadržaja ili zajedno
dogovaraju podjelu dobiti.
Model podjele dobiti između pružatelja sadržaja i mobilnoga
operatora pokazao se kao najstimulativniji model koji potiče
inovacije, dijeli rizik i nagrađuje davatelja sadržaja. Unatoč
svojoj jednostavnosti najveći izazov toga modela leži u odluci
koliko vrijedi doprinos svakoga od tih igrača. Primjer i-mode
usluge u Japanu, gdje operator dobiva 9% dobitka, a ostatak odlazi
pružatelju sadržaja, pokazuje da se takvom distribucijom dobiti
generira veliki broj novih usluga, povećava prosječni prihod po
korisniku (ARPU) operatora i pružatelja sadržaja, a na kraju
postiže i veće zadovoljstvo krajnjih korisnika, konstatira D. Bušić.
S.
Marušić |
|