ERICSSON
Home Products Services Technologies Support About Ericsson
rul_header_1x55.gif (60 bytes)
Ericsson Nikola Tesla > Podaci o kompaniji > "Komunikacije" > Komunikacije 4 - 2003.
"Komunikacije" t.gif (43 bytes)
"Komunikacije"
t.gif (43 bytes)
t.gif (43 bytes)
Najvažnije teme broja
Sadržaj broja
Rukovođenje u "globalnom selu"
t.gif (43 bytes)

Dežurni menadžer u sudaru kultura

Raj je svijet u kojemu je Francuz kuhar, Talijan ljubavnik, Englez policajac, Nijemac mehaničar, a za organizaciju se brine Švicarac. Za razliku od toga, pakao je svijet u kojem je Englez kuhar, Nijemac policajac, Švicarac ljubavnik, Francuz mehaničar, a sve je organizirano od strane Talijana.

(Preuzeto iz knjige V. Sriće: "Inventivni menadžment")

Razvoj multinacionalnih kompanija jedan je od čimbenika koji je uvjetovao i razvoj multikulturnoga menadžmenta. Ericsson kao multinacionalni gigant koji je u svjetskim telekomunikacijama prisutan već više od 120 godina tomu je procesu dao svoj obol. Ericssonovo prisustvo u 140 zemalja svijeta označilo je plodno tlo za sraz kultura iz kojega su iznikle karakteristične korporativne vrijednosti - poštivanje svih ljudi bez obzira na to odakle potjecali, profesionalni odnos prema radnim zadaćama te ustrajnost u ostvarivanju planiranih ciljeva. Ti se principi zrcale i u načinu poslovanja Ericssona Nikole Tesle čiji stručnjaci sudjeluju u Ericssonovim globalnim projektima i koji djeluju na kompanijinim izvoznim tržištima.

O multikulturnom menadžmentu mnogo može reći potpredsjednik Ericssona Nikole Tesle i direktor Izvoza 1, Josip Jakovac.
"Svojom liderskom ulogom u svijetu telekomunikacija Ericsson je mnogo pridonio pretvaranju naše planete u 'globalno selo'. Uz razvoj prometnih sredstava suvremeni komunikacijski sustavi bili su glavni pokretač brže i jednostavnije globalne razmjene znanja, usluga i proizvoda. Ukratko, suvremene komunikacije olakšale su i unaprijedile dijalog kultura. Poslovati u takvom okružju znači biti fleksibilan, otvoren novim načinima poslovanja, biti spreman na kompromisna rješenja i uvijek težiti razrješavanju problema na takav način da svi uključeni budu zadovoljni."

Što u takvom internacionalnom okružju znači biti rukovoditeljem? Koji su sve izazovi multikulturnoga menadžmenta? Na temelju svojega 30-godišnjega iskustva Josip Jakovac obrazlaže:
"Danas menadžer mora znati djelovati u složenim uvjetima međunarodnoga tržišta, mora znati plasirati usluge i proizvode na tržištu na kojemu istovremeno djeluju snažni konkurenti. Za uspjeh u takvom okružju nije dovoljno imati kvalitetni proizvod ili uslugu, valja posjedovati širinu sagledavanja situacije, dobro znati odmjeriti vlastite snage u odnosu na konkurenciju, razumjeti potrebe krajnjih korisnika kupčevih proizvoda i usluga te uvijek kupcu ponuditi ono rješenje koje će ne samo zadovoljiti njegove trenutačne potrebe, već mu osigurati poslovni rast i u budućnosti. Kako bi se uspjelo na različitim lokalnim tržištima nužno je posjedovati razumijevanje globalnih trendova te ih moći primijeniti na lokalnoj razini uzimajući u obzir specifičnosti zemlje i kupca s kojim surađujete. Potpisivati milijunske ugovore na izvoznom tržištu znači dobro poznavati kulturu, jezik i običaje zemlje o kojoj je riječ te biti upućen u način funkcioniranja njenoga političkoga, pravnoga i gospodarskoga sustava. Sve su to važni čimbenici koji utječu na poslovnu politiku kupaca na stranim tržištima, a samim tim i na njihove poslovne odluke i suradnju s dobavljačima kao što je Ericsson Nikola Tesla. Bez takvih znanja nemoguće je, uz današnje poslovne trendove koji uključuju globalizaciju, biti uspješan. "

Drugo lice internacionalizacije poslovanja

Razvoj multinacionalnih kompanija koje posluju na različitim svjetskim tržištima uvjetovao je i sve učestalije djelovanje timova sastavljenih od stručnjaka iz različitih zemalja svijeta. Taj trend nije zaobišao niti stručnjake Ericssona Nikole Tesle. Djelatnici naše kompanije surađuju s kolegama iz Švedske, Meksika, Japana, Italije, Poljske, Mađarske, Rusije… Cjelovit popis bi bio veoma dug.

"Kao menadžer koji radi u međunarodnom okružju u poziciji sam promatrati i sudjelovati u internacionalnoj suradnji. Udruživanje stručnjaka koji dolaze iz različitih kulturoloških i profesionalnih sredina te njihov rad na zajedničkim projektima ili pripadnost istom timu, odnosno, istoj linijskoj organizaciji uobičajeni je način realizacije poslova u Ericssonu, pa i u Ericssonu Nikoli Tesli. Glavna zadaća menadžera koji upravlja takvim projektima ili takvom organizacijom je osigurati da profesionalni pristup radu, stručnost i predanost poslu te kvalitetni i pravovremeni krajnji rezultat projekta ili rada budu glavne odrednice u skladu s kojima internacionalni tim djeluje. Različita iskustva i kompetencije članova tima mogu u tom slučaju biti poticaj za iznalaženje novih, originalnih rješenja te u realizaciji projekta mogu stvoriti dodatnu vrijednost koju kupac itekako cijeni. Postigne li menadžer koji rukovodi internacionalnim timom takvu ravnotežu odnosa među članovima tima, obavio je svoju najvažniju zadaću," objašnjava Josip Jakovac.

Što je zajedničko svim tržištima?

Novi, sve složeniji uvjeti na međunarodnom tržištu telekomunikacija u novije su vrijeme uvjetovali nova znanja i vještine kojima se oboružati mora suvremeni menadžer. Internacionalizacija tržišta, međutim, donijela je i ujednačavanje glavnih tržišnih trendova, ma o kojem se dijelu svijeta radilo. Josip Jakovac o tomu razmišlja ovako:
"Brza usluga, neosporna kvaliteta i tzv. future oriented rješenja, odnosno rješenja koja neće zastarjeti za koju godinu te koja čine osnovu za buduću nadogradnju, ono su što danas očekuju kupci bilo kojega proizvoda u bilo kojoj zemlji. Utoliko je menadžeru koji djeluje u internacionalnom okružju lakše obavljati posao - on, naime, zna da uspjeti može tek ako se učinkovito suoči s visokim očekivanjima kupaca te da potpuno razumjeti potrebe kupaca može tek uz stvaranje čvrstih partnerstava s njima. Takav trend u internacionalnom poslovanju od suvremenoga menadžera iziskuje kontinuiranu nadogradnju kompetencija koje i nisu nužno uvijek samo stručne. Treba ponekad biti i pun razumijevanja za ljudsku prirodu kao što je to psiholog, treba uspostaviti prijateljske osobne kontakte s kupcem, treba biti pronicljiv poput političara, treba poznavati internacionalne i lokalne zakone i, što je najvažnije, treba biti hrabar (u tom slučaju kažu da će nam i sreća pomoći) te na kraju treba iskoristiti komparativne prednosti poslovne i menadžerske kulture raznih zemalja i povoljne prilike koje te zemlje pružaju za rast poslovanja svoje kompanije i prosperitet društva u cjelini."

J. Lončar

 

 

[Josip Jakovac, potpredsjednik Ericssona Nikole Tesle i direktor Izvoza 1

Tehnička podrška

©Copyright    

05-05-2003