|
PUTUJEMO, BILJEŽIMO
Za sam
kraj srpnja ove godine Ericsson Grčka (ETG) ugovorio je s
Vodafoneom u Albaniji početak instalacije novoga komutacijskog čvora
unutar mobilne mreže toga operatora. No, kako Ericsson u Grčkoj
nije u tome trenutku raspolagao stručnim resursima za obavljanje
posla, instalaciju su izvodila četvorica iskusnih instalatera iz
zagrebačke kompanije Exi, a odgovornost za nadzor instalacije je
dodijeljena Vojislavu Vuksanu, stručnjaku ETK iz jedinice za
Usluge. Tako se Vojislav našao u Tirani, gradu u koji ga je posao
i prije doveo nekoliko puta, iz koje se riječju i slikom javio sa
svojim dojmovima.
Ugodan
let od sat vremena do Beča, a zatim let Austrian Airlinesom koji
je trajao još idućih sat i pol, doveli su me na aerodrom Rinas,
u Tirani. Prema prethodnom dogovoru trebao me na izlazu iz
aerodromske zgrade čekati vozač s Ericssonovim logoom. No, pored
mnoštva ljudi i vozača taksija koji su me neprestano povlačili
za rukav, primijetio sam svega dvoje ljudi s natpisom. Ni na
jednom od njih nije pisalo Ericsson. Budući da su me ostali
putnici, ali i policija, požurivali dalje od izlaza, morao sam se
maknuti. Prolazeći pored čovjeka koji je držao natpis Nokia, uočio
sam sa stražnje strane Ericssonov logo. Naravno, bio je to moj
vozač. Nije mi to bio prvi susret s Tiranom i njenim
stanovnicima, ali početak ovaj put nije puno obećavao.
Novo
lice grada
Već
pogled s prozora moje sobe u Tirana International Hotelu, smještenom
u samome srcu Tirane na Skenderbeg trgu u kojemu je nedavno
boravio i predsjednik Republike Hrvatske, Stjepan Mesić, otkrio
je značajne promjene u gradu. Niz novih zgrada izmijenio je
izgled centra Tirane od kada sam zadnji put bio ovdje. Uostalom,
vozeći se svakodnevno na radilište glavnom cestom Tirana-Durres,
uočio sam kako je izgrađeno dosta novih poslovnih objekata koji
ujedno znače nova radna mjesta i smanjenje nezaposlenosti u
Albaniji. Ova prometnica, s dvije trake u jednome smjeru,
karakteristična je po tomu što ni na jednoj dionici nije
dozvoljeno skretanje u lijevo. Stoga nam je za prevaljivanje puta
od hotela do radilišta svakoga dana trebalo pola sata duže. Više
neću prigovarati prometu u Zagrebu. Promet se u Tirani odvija
uglavnom po istočnjačkim principima, dakle bez čvrstih
prometnih pravila, ali uz malo iskustva, novopridošlica se brzo
uklapa. Lako ćete se kretati čak i kao pješak, premda u Tirani
nisam vidio niti jednu zebru, a i na raskrižjima opremljenima s
ono malo semafora koji rade, treba biti oprezan.
Međutim,
najviše su me svojom ljubaznošću iznenadili ljudi. Iako u
prosjeku žive vrlo skromno, imao sam se prilike uvjeriti u poštenje
i čestitost Albanaca. Većina njih bavi se prodajom, pa je Tirana
ispunjena mnoštvom malih dućana, pečenjarnica, malih kafića.
Vrlo često možete susresti pečenjare kukuruza ili svjedočiti
promjeni valute na ulici koja se u Albaniji smatra legalnom
djelatnošću. U vrijeme mojega zadnjeg boravka u Tirani bili su
školski praznici, pa je vrlo mnogo djece krstarilo ulicama nudeći
iz svojih kutija cigarete, ali i telefonske kartice i futrole za
mobilne telefone, što je sada in.
Porast mobilnih pretplatnika je upravo nevjerojatan za uvjete života
i rada. Naš boravak ovdje i već drugo proširenje GSM-a unutar
godinu dana to potvrđuju. Ministar prometa i veza Spartak Poci,
izjavom za Albanian Daily News o skorom uvođenju trećega
operatora mobilne telefonije, dodatno potkrepljuje tu tezu.
Jedini
mogući pravac - prema naprijed
Uživajući
u pogledu iz hotelske sobe, primijetio sam i veliki park na obližnjoj
uzvisini. U slobodno vrijeme odlučio sam ga istražiti. Asocirao
me na Tuškanac s uređenim stazama i klupama za sjedenje. Moje je
iznenađenje bilo ogromno kada se ukazalo veliko jezero s čamcima,
restoranima i šetnicom uz vodu te teniskim terenima.
Jednu toplu ljetnu nedjelju iskoristili smo za odlazak na kupanje
u obližnji Durres. Bila je to zgodna prilika za osvježenje, ali
i upoznavanje toga dijela Jadrana. Kilometrima duga pješčana plaža
bila je prepuna kupača. Kasnije sam doznao da su česti gosti iz
susjedne Makedonije i Kosova. Putujući prema luci Durres, uočili
smo mnoštvo bunkera koji su zapravo ostaci nekadašnje vojne
doktrine o obrani zemlje, u skladu s kojom je na svaka tri Albanca
izgrađen jedan bunker. Danas oni predstavljaju problem, jer se ne
uklapaju u proces osuvremenjivanja Albanije. No, kako su bunkeri
na neki način simbol zemlje, moguće je kupiti njihove modele u
raznim verzijama kao suvenir.
Treći
operator - nova poslovna prilika
Kada se
avion odvajao od piste Rinas aerodroma noseći me prema Zagrebu,
razmišljao sam o mogućnosti ponovnoga poslovnog boravka u
Albaniji. Možda nam baš najavljeni treći operator dade priliku
za sudjelovanje u komunikacijskome razvoju toga područja od
projekta, preko izvođenja i implementacije, pa sve do pružanja
podrške. Ipak, Albanija je bliža od Botsvane, pa ako možemo
tamo …
Vojislav
Vuksan |
|