ETK/B/P - NABAVLJANJE
Dugoročni
poslovni odnos s istim partnerom uvijek ima svoje prednosti. U
takvom odnosu moguće je planiranje, dogovaranje, utvrđivanje
rokova, analiziranje troškova i ostvarenje većih ušteda, poboljšanje
vezano uz potrebe i mogućnosti druge strane i sl., što rađa međusobno
povjerenje i sigurnost. Sve se to pozitivno odražava na poslovne
rezultate.
Zato i naša Nabava, u skladu s Ericssonovom i kompanijskom
politikom nabavljanja, njeguje upravo takav pristup, kaže Zdenka
Čulina, rukovoditeljica Nabave, male organizacijske jedinice koja
djeluje u sastavu ETK/B, a "frontmen" je kompanije prema
dobavljačima.
Područje
rada Nabave jest provođenje nabavnih smernica, politike i
procedura; kordinacija nabave; primjena SAP R/3 u poslovnome
procesu; upravljanje podacima o proizvodima i osiguranje
certifikata; ugovori i cjenici; pravna regulacija uvozno-izvozne i
carinske procedure; podnošenje izvještaja te razvoj kompetencija
potrebnih za uspješno obavljanje poslova nabave.
Kategorizacija
poslovnih partnera
Dobavljač
je svatko od koga naša kompanija naručuje robu i usluge bilo da
je riječ o opremi koju plasiramo našim kupcima, prevozu,
uredskome materijalu, poduzećima koja sudjeluju u uređivanju i
opremanju naših radnih mjesta i prostora pa sve do restorana u
koje izvodimo svoje poslovne partnere ili izvođača na
Obiteljskome danu na Jarunu, tumači Zdenka Čulina.
Ericsson
Nikola Tesla bilježi već brojku od 782 aktivna dobavljača u
2002.godini. Svi dobavljači registrirani su u programskome
paketu SAP R/3 za naručivanje i računovodstvo u Vendor database.
Od ukupnoga broja 22% je s domaćega, 12% s inozemnih tržišta, a
66% s internoga Ericssonova tržišta.
Široka
paleta dobavljača s kojima poslujemo kategorizirana je kao
proizvodni, neproizvodni i ostali. Većina njih isporučuje
standardizirane proizvode i usluge, ali postoje i oni koje
svrastavamo u kategoriju nestandardiziranih usluga, nastavlja naša
sugovornica.
Jedan od
ciljeva Nabave svakako je smanjenje ukupnoga broja dobavljača
kako bi se s manjim brojem pravnih osoba lakše, ali istodobno,
intenzivnije i obimnije, poslovalo. Dobavljači s kojima naša
kompanije više posluje svrstani su u kategoriju preferiranih, ali
postoje i nepreferirani dobavljači.
Preferirani
dobavljači su tvrtke navedene u odobrenoj Ericssonovoj listi i
oni s kojima je sklopljen Opći nabavni ugovor. Tim ugovorom
definira se način naručivanja, cijena, način plaćanje, bonusi
i kriteriji koje preferirani dobavljač naše kompanije mora
zadovoljiti i sl. Tvrtke certificirane prema ISO standardima o
kvaliteti i zaštiti okoliša imaju prednost ukoliko su ostali
uvjeti isti. Dobavljači proizvoda i usluga koji ne utječu bitno
na kvalitetu proizvoda namijenjenih kupcu i poslovanju naše
kompanije općenito, kategoriziraju se kao nepreferirani dobavljači.
Izbor
dobavljača
Izbor
dobaljača u velokoj tržišnoj konkurenciji sigurno nije lak
posao. Kako Nabava pristupa tom problemu, pitali smo Zdenku Čulinu.
Da bi se realizirala bilo koja potreba u poslovnome procesu ETK
traži se više ponuda, uz unaprijed definirane važne kriterije
koje treba zadovoljiti. Kriterije određuje vlasnik proizvoda ili
usluge tj. naručitelj unutar kompanije. Zadatak je Nabave naći
takvoga dobavljača uz uvjet da je cjenovno i poslovno
najpovoljniji. Posebna pažnja poklanja se, dakle, komercijalnim i
financijskim uvjetima, kvaliteti robe i usluga, odnosu prema okolišu,
položaju dobavljača na tržištu, čimenicima kao što su
prethodno iskustvo i sl.
Iz ovoga
što smo saznali možemo zaključiti da Nabava ima vrlo odgovornu
zadaću u poslovnome procesu ETK. Zadatak ove službe jest davanje
podrške savjeta i smjernica naručiteljima iz naše kompanije
vezanih uz kupovinu tehnologije, proizvoda i usluga i proces
nabavljanja. Cilj je postići kratkoročnu i dugoročnu
profitabilnost ETK uz pomoć djelotvornoga snabdjevanja.
D.
Kobsa |