|
Ericsson Nikola Tesla i društvo znanja
U
jesen prošle godine Ministarstvo znanosti Republike Hrvatske je,
u okviru projekta "Hrvatska u 21. stoljeću" na čijem
čelu je dr. Goran Granić, potpredsjednik Vlade RH, pokrenulo
dvadesetak inicijativa među kojima je i ona za izradu strategije
razvitka znanosti u Hrvatskoj. Jedan od članova ekspertne skupine
koja je izradila novu strategiju razvoja hrvatske znanosti je i
dr. Antun Carić, Business Development and Marketing Manager u
Ericssonu Nikoli Tesli koji za naš kompanijski list komentira
misiju i ciljeve s kojima se krenulo u izradu strategije te stanje
znanosti u našoj zemlji.
- Zašto
se je krenulo u izradu nove strategije razvoja znanosti u
Hrvatskoj? Koga je sve i što je sve uključivala izrada
strategije?
Izradu
nove strategije razvoja znanosti u našoj zemlji pokrenulo je
prije godinu dana Ministarstvo znanosti nakon što je utvrđeno da
prethodno napravljena strategija nije u potpunosti odgovarala
potrebama Hrvatske. Stoga je oformljena skupina koju uz mene te dr.
Dubravka Ceja, također člana našega kolektiva, čine prof.
dr. Slobodan Vukičević s Medicinskoga fakulteta Sveučilišta
u Zagrebu, prof. dr. Aleksandar Štulhofer s Filozofskoga
fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, prof. dr. Guy Paić iz
organizacije CERN u Švicarskoj i mr. Dubravka
Jurlina-Alibegović iz Ministarstva znanosti i tehnologije RH.
Metodologija koju smo koristili naziva se "na viziji
temeljena strategija". U našoj kompaniji takav pristup nije
nepoznat. To je pristup koji polazi od utvrđivanja trenutačnoga
stanja nakon čega se zacrta željena pozicija te se utvrde koraci
koje treba poduzeti kako bi se do nje došlo. Najprije smo
pogledali kuda i kako svijet ide da bismo mogli reći gdje mi želimo
biti. Zatim smo usporedili performanse hrvatske znanosti u odnosu
na svijet da bismo ustanovili gdje smo. Na osnovi toga definirali
smo strategiju, odnosno, viziju, ciljeve i mjere koje bi hrvatsku
znanost u idućih pet, šest godina mogle dovesti na višu razinu.
- Kakvo
je stanje hrvatske znanosti u odnosu na svijet?
Ukratko,
hrvatska znanost u ovom trenutku je u nezavidnom položaju.
Ulaganja u znanost u našoj zemlji su ispod europskoga prosjeka, a
da i ne govorimo o tomu koliko su manja od predvodnika na tom
području, poput skandinavskih zemalja ili Amerike. Broj
znanstvenika u nas je ispod standarda Europske Unije, a posebno je
alarmantno to što je u Hrvatskoj veoma mali broj znanstvenika u
gospodarstvu. Inovativnost hrvatske znanosti je izrazito slaba, a
niti njena produktivnost u smislu broja znanstvenih radova nije
mnogo bolja. Visoko obrazovanje, kao nezaobilazni element sustava
znanosti, opterećeno je brojnim slabostima i neučinkovito.
Prosječno vrijeme studiranja u Hrvatskoj je znatno iznad
europskoga prosjeka. Sve u svemu, slika znanosti u našoj zemlji
prilično je tmurna i bremenita problemima. No, naše su analize
također pokazale da u Hrvatskoj ima dobrih znanstvenih jezgara -
i kada je riječ o znanstvenim i visokoškolskim ustanovama, i
kada je riječ o gospodarstvu. Ericsson Nikola Tesla jedna je od
takvih dobrih jezgara.
S obzirom na takvo trenutačno stanje, naša strategija postavila
je viziju razvoja hrvatske znanosti za idućih 5 do 7 godina. U
skladu s njom znanost će imati ključnu ulogu u podizanju
kvalitete života i gospodarskoga rasta Hrvatske te unaprijediti
djelotvornost društvenoga odlučivanja. U sklopu naše vizije
znanost je aktivni i usmjeravajući sudionik našega društva. Mi
Hrvatsku vidimo kao društvo u kojemu je znanost strateška
nacionalna vrijednost, koja ima respektabilnu inovativnost i
produktivnost u svjetskim razmjerima, s vrhunskim obrazovnim
sustavom koji će odgajati kadrove za budućnost, u kojoj je jasna
odgovornost znanstvenika i znanstvenih institucija, koja će
usmjeravati proces donošenja društvenih odluka i koja će
ubrzano izgrađivati društvo znanja.
- Što
novo donosi strategija razvitka znanosti?
U odnosu
na dosadašnju praksu, strategija donosi niz novina. Prva novina
strategije razvitka hrvatske znanosti odnosi se na drugačije
definirane uloge pojedinih subjekata u znanosti. Svakom od njih u
novoj su strategiji razvoja pridjeljene četiri osnovne zadaće:
istraživanje, transfer znanja, komercijalizacija znanstvenih
rezultata i ideja te društveni utjecaj. Kada govorimo o
komercijalizaciji znanosti, važno je istaći da zbog toga
znanstvenik ne prestaje biti znanstvenikom. Društvo treba
osigurati mehanizme i infrastrukturu koja će omogućiti da se
znanstveni rad vezama s gospodarstvom, zaštitom intelektualne
svojine i drugim mjerama usmjeri prema primjeni. Druga novina je
to što od znanosti tražimo izvrsnost. Dakle, ne prihvaćamo
prosječnost, ne prihvaćamo regionalno pozicioniranje, već težimo
postizanju izvrsnosti u svjetskim razmjerima. Treća novina je
naglašenost istraživanja. Sakupljanje tuđega znanja je korisno
i potrebno, ali stvaranje novih spoznaja i ideja je ono čemu težimo.
Želimo aktivnu kontribuciju hrvatskih znanstvenika u stvaranju
svjetskoga fonda znanja. Konačno, veoma važna, možda i najvažnija
novina u našem pristupu je fokusiranje na podizanje sveukupne
sposobnosti hrvatske znanosti. Odgodili smo odluku o tome što su
prioriteti hrvatske znanosti. Želimo najprije podizanjem
sposobnosti dati šansu svima koji mogu i žele sudjelovati u
razvoju znanosti u zemlji, a tek kada promjene uzmu maha,
definirat će se prioritetni pravci koji, uz neka tradicionalna
područja, trebaju sadržavati i izbor iz znanstvenih izazova 21.
stoljeća. Na ovim osnovama predlažemo, uz čitav niz drugih
mjera, postupno povećanje ulaganja u znanost uz orijentaciju na
razvoj.
- Na
koji način Ericsson Nikola Tesla pridonosi razvoju znanosti u
Hrvatskoj i koji je interes kompanije s kojim smo ušli u
projekt izrade strategije razvitka znanosti u našoj zemlji?
Ovu
problematiku možemo promatrati s dva aspekta. Prvo, možemo razmišljati
o obavezama naše kompanije prema društvu. Ericsson Nikola Tesla
živi u ovoj sredini i od naše se kompanije očekuje doprinos
razvoju društva. Ta očekivanja naša kompanija je svojim društveno
korisnim aktivnostima višestruko opravdala. Naš pozitivan društveni
utjecaj definitivno je u zemlji prepoznat. Mi imamo snažan
Institut za telekomunikacije koji u svom djelovanju ima element
društvenoga utjecaja. Drugi aspekt s kojega možemo ponuditi
odgovor na ovo pitanje odnosi se na povratnu vezu: stvaranjem
novoga sustava znanosti, stvaranjem nove klime u znanosti mi
dobivamo na konkurentnosti okruženja u kojemu djelujemo. Nama ne
odgovara ustajala sredina, nama odgovara "propuh",
odgovara nam dinamično društvo znanja jer želimo biti kompanija
znanja. Stasanje novih kadrova koje društvo znanja može odgojiti
apsolutni je interes Ericssona Nikole Tesle.
J.
Lončar |
|