|
Dežurni menadžer - strateg
Budućnost
pripada onima koji su u vrijeme velikih promjena spremni učiti,
a oni koji misle da više nemaju što naučiti ostat će zatečeni
u svijetu koji više ne postoji.
Eric Hoffer, američki filozof i sociolog (1902 - 1938)
Sposobnost
organizacije da dalekosežno planira i aktivno se priprema za budućnost
postala je jednom od temeljnih pretpostavki za uspjeh u suvremenom
svijetu poslovanja. Krene li organizacija u krivom smjeru, u današnje
vrijeme kada se promjene događaju učestalije i brže no ikada te
obuhvaćaju sve šire područje, posljedice mogu ugroziti opstanak
te organizacije na tržištu. Danas se rijetko pruža druga
prilika. Stoga je iznimno važno odrediti dobar smjer poslovanja.
Velika je odgovornost suvremenoga menadžera sadržana upravo u
vještini usmjeravanja organizacije prema putu koji će joj
osigurati poslovni uspjeh i rast.
Što je
viša pozicija menadžera u kompanijskoj hijerarhiji, to je veća
njegova odgovornost za strateško opredjeljenje kompanije. Mi smo,
dakle, krenuli od samoga vrha te zamolili Åkea Enella,
predsjednika naše kompanije, da za "Komunikacije"
kratko prokomentira ulogu stratega u suvremenom poslovnom svijetu
i u svijetu telekomunikacija:
"Vjerujem
da je poznati američki general u Drugom svjetskom ratu, G. S.
Patton, bio u pravu kada je tvrdio da je današnji dobar plan,
bolji od sutrašnjega savršenog plana. Ako to primijenimo na tržište
telekomunikacija onda treba biti svjestan da se situacija mijenja
iz dana u dan i nužno je kontinuirano prilagođivanje akcija i
strategija. Na vlastitoj koži osjetili smo što to točno
podrazumijeva, pa u takvom razmišljanju ne nalazim neke
revolucionarne novosti. Snaga koja u ovom razdoblju velikih iskušenja
u telekomunikacijskoj industriji proizlazi iz dobre strategije
zrcali se u umijeću menadžera-stratega da motivira ljude čija
je zadaća da ju realiziraju. Smatram da je u ovom trenutku upravo
to najvažnija zadaća čelnih ljudi u telekomunikacijama. Ne
smijemo dozvoliti da se dobri strateški planovi izjalove, da se
zdrave poslovne prilike propuste, da postoji višak resursa ili
kompetencija u određenim područjima, a manjak u drugim, da ne uočimo
megatrendove pored lokalnih interesa.
Menadžer strateg koji djeluje u području telekomunikacija ima i
širu odgovornost - on sudjeluje u kreiranju globalnoga stila života
jer je uvijek način komuniciranja u velikoj mjeri određivao način
življenja. Dobar strateg u telekomunikacijama, znači, mora razmišljati
ne samo o prosperitetu kompanije u kojoj radi, već i o
prosperitetu društva, odnosno, zajednice u kojoj kompanija
posluje. Pri tomu su iznimno važne dobre procjene i projekcije
trendova u budućnosti. Tehnike prognoziranja koje se mogu
koristiti su različite, a svaki će menadžer u ulozi stratega
odabrati one koje smatra najpouzdanijima i najučinkovitijima.
Primjerice, procjena komisije pri Vladi Velike Britanije koja je
1878. zaključila da Edisonov izum - električna žarulja, neće
imati nikakve praktične koristi, pokazala se krivom. Svi oni koji
su se poveli za tom procjenom izgubili su značajnu poslovnu
priliku.
U današnje doba takva greška znači ispadanje iz igre. Mogućnost
za grešku je velika budući da se uz snažni intenzitet i veliku
brzinu promjena povećavaju i mogućnosti izbora, a samim tim se
vjerojatnost da ćemo odabrati najbolje rješenje smanjuje. Zbog
toga kratkoročna razmišljanja ne donose dobre rezultate. Nužno
je definirati viziju koja će obuhvatiti sveukupno djelovanje
kompanije te misiju koja će djelovanje kompanije usmjeriti prema
željenome cilju i ostvarenju rezultata."
Poslovna
strategija Ericssona Nikole Tesle
Svoje
stavove o menadžeru-strategu predsjednik naše kompanije
potkrijepio je i osvrtom na strategiju poslovanja na kojoj se
temelje aktivnosti Ericssona Nikole Tesle:
"Sve ove suvremene principe teorije strateškoga menadžmenta
nalazimo ostvarene u djelovanju kompanije Ericsson Nikola Tesla.
To nam je osiguralo opstanak tamo gdje su drugi gubili tlo pod
nogama, rast tamo gdje su drugi stagnirali ili bilježili trend
pada, nastavak suradnje s postojećim poslovnim partnerima i
uspostavu partnerskih odnosa s novim kupcima dok su drugi bilježili
otkazivanje ugovora. U kompaniji smo uspjeli stvoriti ozračje u
kojemu se budućnost ne sagledava kao opasnost i izvor problema,
već kao dobru priliku za dokazivanje i izazov čijim svladavanjem
treba dokazati vlastitu profesionalnu vrijednost. Rezultati, koje
postižemo i u trenutačno turbulentnome telekomunikacijskom okružju,
dokazuju da smo odabrali djelotvornu poslovnu strategiju na kojoj
temeljimo svoje djelovanje. Mi znamo što hoćemo te imamo snage
to i realizirati. Budućnost imaju oni koji o njoj razmišljaju
sada. Među takve treba svrstati i Ericsson Nikolu Teslu. "
J.
Lončar
|
|