Obraćanje
predsjednika Ericssona Nikole Tesle d.d. dioničarima
Godina koja je za nama bila je
posljednja godina petogodišnjega ugovora kojega je korporacija Ericsson potpisala s
Vladom Republike Hrvatske glede njena sudjelovanja u privatizaciji društvenoga poduzeća
"Nikola Tesla".
Kakva je bila poslovna strategija
Ericssona Nikole Tesle i što je učinjeno u proteklome petogodišnjem razdoblju?
Tijekom proteklih pet godina
naše su snage bile usmjerene na stvaranje kompanije koja će biti spremna preuzeti
vodeću ulogu u novome svijetu telekomunikacija i djelovati kao regionalni
telekomunikacijski centar u Srednjoj i Istočnoj Europi. Rekao bih da smo u tome i uspjeli
o čemu svjedoče konkretni podaci.
Naime, treba naglasiti da, zbog
sve veće konkurencije na svjetskome tržištu telekomunikacija, čvrsta Ericssonova
strategija podrazumijeva agresivan nastavak razvoja samo onih područja, odnosno
tehnologija za koje postoji najveće zanimanje na tržištu, a to je kombinacija mobilne
telefonije i suvremenih komunikacijskih rješenja sa strogom orijentacijom na Internet. S
jedne strane, takva strategija zahtijeva nova znanja i kompetencije zaposlenika, a s
druge, nameće potrebu ukidanja tradicionalnih poslova vezanih uz fiksnu telefoniju.
Zbog tih se razloga Ericsson
Nikola Tesla tijekom proteklih pet godina usredotočio na pronalaženje rješenja za
proizvodne jedinice u kojima se gasio rad. Pri tome je temeljno opredjeljenje bilo
izdvajanje tih jedinica, kako bi one nastavile poslovati kao nove kompanije ili dijelovi
neke druge kompanije čime smo osigurali zaposlenost. Problem viška rješavali smo i
putem programa za zbrinjavanje viška zaposlenika.
Istodobno s tim procesom iznimno
su povećane kompetencije zaposlenika u Ericssonu Nikoli Tesli, uglavnom kao rezultat
zapošljavanja novih stručnjaka, ali i uslijed intenzivne interne izobrazbe zaposlenika,
te njihova usavršavanja u suradnji s nizom vanjskih visokoobrazovnih ustanova.
Kompanija je u potpunosti
informatizirana tako da danas imamo više računala nego zaposlenika, a uveli smo i novi
informacijski sustav za praćenje i podršku cjelokupnoga poslovanja koji je povećao
našu administrativnu efikasnost.
U poslovanju smo se usredotočili
na čvrsto povezivanje s korporacijom Ericsson, a u nastojanju da kompaniju pozicioniramo
kao regionalni, a u nekim područjima čak i globalni Ericssonov centar, u potpunosti smo
uspjeli. Velike smo napore, također, uložili u aktivnosti na našim izvoznim
tržištima. Nastavili smo poslovati u zemljama u kojima smo već desetljećima prisutni,
a probili smo se i na tržišta zemalja na kojima prethodno nije bilo naših proizvoda i
usluga. Danas smo, unutar Ericssonove grupe, odgovorni za područje višeuslužnih mreža
i poslovnih sustava u više od dvadesetak zemalja.
Prošla, 2000. godina, tijekom
koje smo se nastavili približavati novome svijetu telekomunikacija, bila je za nas
prilično uspješna. Pojačali smo razvojno-istraživačke aktivnosti i proširili ponudu
telekomunikacijskih rješenja i usluga, odnosno, proizvodnju znanja.
Gledajući unatrag, možemo
zaključiti da smo uspjeli ostvariti dobre rezultate i da je u ovome trenutku kompanija u
svakome pogledu spremna za novi svijet telekomunikacija. Razina interne efikasnosti,
kompetencija i odgovornosti unutar korporacije, koje smo dosegli tijekom prošle godine,
predstavlja čvrste temelje za daljnji uspješni razvoj i rast Ericssona Nikole Tesle.
Tijekom 2000. godine četiri
važna poslovna područja bila su u središtu kompanijske pažnje. Prvo, u financijskome
poslovanju posebno smo se usredotočili na pitanje novčanoga toka, financiranje kupaca i
optimiranje troškova.
Potom, naši su zaposlenici,
sukladno kompanijskoj kulturi, bili usmjereni na unaprjeđenje kompetencija prema znanjima
potrebnima za novi telekom svijet, a brižno se provodilo i restrukturiranje ljudskih
potencijala, pretežno kroz zapošljavanje novih, visokoobrazovanih stručnjaka.
Uvođenjem novoga sustava plaća, utemeljenoga na ostvarenim rezultatima rada i
individualnim planovima zadataka za svakoga zaposlenika, kompanijska kultura poprimila je
novu dimenziju. Traži se promjena načina razmišljanja i odnosa prema radu. U Ericssonu
Nikoli Tesli je, povrh toga, osnovan i kompanijski centar za procjenu rezultata rada
kandidata za menadžere koji su uključeni u program planiranja rukovoditelja.
Treće značajno područje
kompanijskoga rada bile su aktivnosti na našim tržištima. Kada je riječ o domaćemu
tržištu, ono traži revitaliziranje naše prisutnosti u Hrvatskoj. Posebnu brigu i
pažnju kompanija je poklanjala izvoznim tržištima, a prema dogovoru sa Stockholmom
uspjeli smo povećati broj zemalja u kojima smo prisutni, tj. probiti se i na neka, za
nas, nova tržišta. U 2000. smo godini, u skladu s potrebama kupaca i tržišta,
uspostavili novu organizacijsku strukturu rukovoditelja, direktno odgovornih za pojedine
kupce, odnosno, tržišta. Očekujemo da će ova organizacijska novost uskoro pridonijeti
boljem poslovanju.
Na kraju je, ali ne i manje
važan, imidž kompanije. Usredotočenost na marketinške aktivnosti, uz kontinuiranu
prisutnost u različitim medijima, donio je odlične rezultate. Sudjelovali smo na
nekoliko izložbi značajnih za širu društvenu zajednicu, stručnim diskusijama, a bili
smo aktivni i u sklopu nekoliko Vladinih inicijativa.
Poslovni rezultati u
2000. godini
Neto-prodaja je sa 944 milijuna
kuna u 1999. godini porasla na 1.038 milijuna kuna u 2000. godini, uglavnom uslijed
povećanoga izvoza na rusko tržište. Broj narudžbi povećao se za 28% u usporedbi s
godinom prije, a taj porast ponovno je rezultat uspješnih izvoznih aktivnosti. Budući da
je nekoliko starih ugovora o izvoznim poslovima obnovljeno, zabilježili smo pozitivan
novčani tok.
Dobit prije oporezivanja pala je,
međutim, sa 107 milijuna kuna u 1999. godini na 62 milijuna kuna u 2000. godini. Glavni
razlozi ovoga smanjenja bili su vezani uz troškove reorganizacije (programi zbrinjavanja
tehnološkoga viška, zapošljavanje, investiranje u izobrazbu, uređenje radnih prostora
i njihovo opremanje računalnom opremom), te ulaganja u izvoznu infrastrukturu (marketing
i troškovi prodaje na određenim inozemnim tržištima). Na dobit prije oporezivanja
pozitivan je učinak imala i prodaja dionica Zagrebačke banke koje su bile u vlasništvu
kompanije.
Ako govorimo o strukturi ukupne
prodaje prema skupini proizvoda, treba napomenuti da je tijekom prošle godine područje
fiksnih sustava bilo na prvome mjestu sa 46% ukupne prodaje, što treba usporediti sa 75%
iz 1999. ili 86% iz 1998. godine. Mobilni sustavi bili su u 2000. godini druga najveća
skupina proizvoda i usluga, uz udio u ukupnoj prodaji od 19%.
Hrvatska je, kao i u prethodnim
godinama, bila naše najveće pojedinačno tržište, uz udio u prodaji od 33%. Ovaj
podatak valja usporediti s rezultatom iz 1999. godine kada je taj udio iznosio 52%. Ovako
značajan pad shvaćamo kao signal upozorenja, jer je značajniji uspjeh na domaćemu
tržištu preduvjet uspješnoga poslovanja na stranim tržištima. Naš najznačajniji
ku-pac bio je Hrvatski Telekom, a drugo je mjesto zauzeo VIPNet.
Preostalih 67% ukupne prodaje
ostvareno je na izvoznim tržištima, uključujući i interno Ericssonovo tržište na
kojemu smo ostvarili 20% ukupne prodaje. Najuspješnije smo poslovali na ruskome tržištu
na kojemu je plasirano 20% ukupne prošlogodišnje prodaje, a za Rusijom slijedi Crna Gora
sa 14% ukupno ostvarene prodaje.
Pozitivni trendovi i
događanja tijekom 2000. godine
Tijekom protekle godine Ericsson
Nikola Tesla na nekoliko je područja ostvario veoma zapažene rezultate. Našoj je
kompaniji dodijeljena korporacijska nagrada Ericsson European Equality Award 2000 (EEEA),
kao kompaniji koja je tijekom 2000. godine najviše učinila za izjednačavanje položaja
žena i muškaraca u poslovnome okruženju na svim razinama kompanijske hijerarhije.
Također vrijedi istaknuti kako
smo uspješno realizirali veoma složen GSM-ugovor u Crnoj Gori, i to u veoma kratkome
roku, potvrdivši se tako unutar korporacije kao kompanija vrhunskih kompetencija kada je
riječ o najsuvremenijim telekomunikacijskim rješenjima, uslugama i dizajnu.
U Zagrebu smo organizirali Dan
Interneta uz sudjelovanje svih značajnih "igrača" na telekomunikacijskom
području iz Hrvatske i stručnjaka iz Švedske. Tema ovoga susreta bila je
"Internetizacija Hrvatske: Izazov sadašnjosti - rješenje budućnosti", a on je
organiziran na inicijativu naše kompanije kao poticaj procesu internetizacije u
Hrvatskoj. No, za Ericsson Nikolu Teslu bila je to samo jedna u nizu akcija usmjerenih na
stvaranje prosperiteta u Hrvatskoj kojima se kompanija nastoji potvrditi kao lider na putu
u novu ekonomiju. Također smo pokrenuli i počeli realizirati naš koncept novoga
telekomunikacijskog svijeta kao globalnoga sela - - "The New Telecoms World
Village".
Rezultati ispitivanja
zadovoljstva naših kupaca ukazuju na značajan rast. Naime, vrednujući uglavnom svoje
zadovoljstvo kompanijskim uslugama ocjenama 4 i 5, naši su kupci potvrdili poslovnu
kvalitetu i uspješnost naše kompanije. Izraženo u postotku, zadovoljstvo kupaca našim
uslugama poraslo je sa 63% na 82%.
Broj zaposlenika smanjen je
tijekom prošle godine sa 1.541 na 1.317, uz primjenu programa zbrinjavanja tehnološkoga
viška, koji je obuhvatio 383 zaposleni-ka, te izdvajanje organizacijske jedinice
Energetskih sustava. Tu je organizacijsku cjelinu preuzela američka kompanija Emerson,
zaposlivši svih 88 zaposlenika koji su bili zaposlenici naše kompanije.
Istodobno, tijekom godine se u
Ericssonu Nikoli Tesli zaposlilo 247 novih stručnjaka s fakultetskom naobrazbom,
pretežno inženjera elektrotehnike. Cjelokupna struktura kompetencija znatno je
izmijenjena, a u ovom trenutku čak 75% naših zaposlenika ima visoku stručnu spremu.
Proveli smo i snažan program razvoja kompetencija za sve zaposlenike, a 27% naših
stručnjaka je educirano i certificirano u području proizvoda i usluga za novi svijet
telekomunikacija. Naša je kompanija u Hrvatskoj prepoznata kao jedan od najboljih
poslodavaca u zemlji, budući da zaposlenicima osiguravamo najbolje mogućnosti za
usavršavanje i zaradu. Prosječna plaća za prošlu godinu u neto iznosu bila je 6.300,00
kuna.
Jesen 2000. godine dočekali smo
uz značajnu organizacijsku promjenu usmjerenu na stvaranje temelja za brz i radikalan
procvat poslovanja. Utemeljene su male, efikasne jedinice marketinških stručnjaka za
određena tržišta ili kupce (KAM/NAM struktura), snažnije smo se usredotočili na
izvozne aktivnosti, centralizirane su funkcije narudžbi i logistike, kao i marketinške
podrške poslovanju, uspostavljena je jedinica za podršku poslovanju u sklopu koje
djeluju financije, nabava i IS/IT funkcija, a osnovana je i nova jedinica čiji je zadatak
raditi na razvoju poslovanja.
Izazovi za 2001. godinu
Naši prioriteti u idućem
razdoblju i dalje su usmjereni na razvoj kompetencija, a istodobno ćemo nastojati
osnažiti našu poziciju na domaćem i na našim inozemnim tržištima. Naš je cilj biti
odabrani isporučitelj usluga, rješenja i proizvoda za novi svijet telekomunikacija u
Hrvatskoj i na tržištima ostalih zemalja na kojima djelujemo.
Ukratko, izazovi na koje ćemo
nastojati odgovoriti tijekom 2001. godini su:
|
želimo
povećati izvoz 100%, |
|
želimo
naše poslovanje na domaćem tržištu povećati 20%, |
|
brižno
ćemo njegovati pobjednički duh kroz svoje aktivnosti, |
|
svojom
profesionalnošću i poštovanjem prema ljudima ustrajno ćemo graditi ugled Ericssona
Nikole Tesle kao najbolje kompanije u Hrvatskoj. |
Kao i dosada, sprega naše
stručnosti, znanja i entuzijazma s Ericssonovom vrhunskom tehnologijom, kojom se
potvrđujemo na svim našim tržištima, izvrstan su temelj na kojemu zasnivam svoj
optimizam glede pravoga odgovora Ericssona Nikole Tesle na sve izazove koje nam ubrzano
donosi 21. stoljeće.
Åke
Enell |
predsjednik
Ericssona Nikole Tesle |
|