Nastavak uspješnoga poslovanja 
Poslovni rezultati Ericssona Nikole Tesle u 2004. godini

Godina 2004., u kojoj je Ericsson Nikola Tesla (ETK) proslavio 55. obljetnicu svojega osnutka, bila je još jedna uspješna godina za kompaniju. Obilježena je nizom pozitivnih rezultata - izvrsna kada je riječ o knjiženim narudžbama i prodaji te sa solidnom dobiti prije oporezivanja.

 

Poslovne rezultate Ericssona Nikole Tesle u 2004. godini predstavili su Gordana Kovačević, predsjednica Ericssona Nikole Tesle, Maria Radtke, direktorica Financija, Alen Ludaš, direktor Marketinga i prodaje za VIPnet i Si.mobil , Tihomir Šicel, direktor Marketinga i prodaje za T-HT, Josip Jakovac, direktor Marketinga i prodaje za tržište Zajednice Nezavisnih Država, Jagoda Carić, direktorica Marketinga i prodaje za tržišta Bosne i Hercegovine te Crne Gore, Hrvoje Benčić, direktor Marketinga, rješenja kupcima i podršku prodaji i Siniša Krajnović, zamjenik direktora Instituta za telekomunikacije

 

O važnim aktivnostima u 2004. i poslovnim izgledima za 2005. godinu govorila je predsjednica Ericssona Nikole Tesle, Gordana Kovačević.

 

U usporedbi s godinom prije, poslovanje Ericssona Nikole Tesle u 2004. karakteriziraju sljedeći rezultati:

 

  • 45% više knjiženih narudžbi, uključujući i prvi UMTS ugovor, potpisan s VIPnetom,
  • 11% veći prihodi po prodaje,
  • 20% viša neto dobit,
  • 16% povrat od prodaje, a postavljeni cilj bio je 10%
  • pozitivan novčani tok iz operativnih aktivnosti šestu godinu za redom
  • 236% porast cijene ETK dionice tijekom 2004. godine
  • održavanje interne stabilnosti, što potvrđuje Dialog, godišnje ispitivanje mišljenja zaposlenika koje je provedeno šestu godinu za redom.

Takav poslovni rezultat mahom se temelji na aktivnostima, odnosno, na programu poboljšanja kojega je kompanija provodila u proteklim razdobljima i koji se odvijao istodobno s maksimalnim naporima uloženim tijekom 2004. u unaprjeđenje prodaje i povećanje kompanijine troškovne učinkovitosti.

 

Ericsson Nikola Tesla, pozicioniran kao Ericssonov regionalni i globalni centar kompetencija, tijekom godine je ojačao, najvećim dijelom zahvaljujući stručnosti kompanijinih zaposlenika i njihovoj kreativnosti u rješavanju složenih i hitnih zadataka te, općenito, zahvaljujući načinu rada i rukovođenja.

 

Zbog dobivanja sve većih odgovornosti na razini korporacije i to u više desetaka zemalja Srednje i Istočne Europe, Srednjega Istoka, Srednje Azije i Afrike, u strukturi ukupne prodaje Ericssona Nikole Tesle, izvoz predstavlja 75% (60% u ostale zemlje i 15% u Švedsku), dok prodaja na domaćem tržištu čini 25% ukupne prodaje.

 

Intenzivna poslovna suradnja s hrvatskim operatorima fiksne i mobilne telefonije, T-HT-om i VIPnetom, rezultirala je porastom prodaje na domaćem tržištu za 22% u odnosu na godinu prije.

 

Najznačajnija pojedinačna tržišta Ericssona Nikole Tesle u 2004. su: Hrvatska, Federacija Bosne i Hercegovine, Rusija, Švedska, Bjelorusija, Crna Gora, Moldavija i Kazahstan.

Financijski pokazatelji poslovne 2004. godine

Prioritetne aktivnosti kompanije u proteklome razdoblju bile su usmjerene ponajprije prema zaposlenicima, kupcima, povećanju učinkovitosti te inovativnosti s ciljem ostvarivanja dobrih financijskih rezultata i povećanja vrijednosti za dioničara Ericssona Nikole Tesle.

 

Svi ključni pokazatelji poslovanja bolji su od planiranih.

  • Knjižene narudžbe iznosile su 1.605 milijuna kuna, što valja usporediti s rezultatom iz 2003. godine od 1.108 milijuna kuna.
  • Prodaja je u 2004. iznosila 1552 milijuna kuna, što valja usporediti s prodajom od 1.404 milijuna kuna u 2003. godini.
  • Dobit prije oporezivanja bila je bolja nego što je planirano, a zabilježeno je povećanje od 202 milijuna kuna (2003.) na 250 milijuna kuna.
  • Ukupni operativni troškovi, prodajni i administrativni, tijekom 2004. povećani su u usporedbi s 2003. uglavnom zbog većih rezervi za potraživanja od kupaca na inozemnom tržištu.
  • Novčani tok iz operativnih aktivnosti bio je pozitivan (+ 141 milijuna kuna) šestu uzastopnu godinu.

Glavne investicije u idućem razdoblju usmjerene su na: financiranje naših kupaca s ciljem povećanja obujma poslovanja i ostvarivanja bolje tržišne pozicije, ulaganje u novu tehnologiju kako bi ETK bio predvodnik u implementaciji najnovije tehnologije, ulaganje u razvojno-istraživačke aktivnosti, te e-poslovanje. Na listi prioritetnih investicija nalazi se i daljnje ulaganje u uređenje zgrada kao priprema prostora za nove stručnjake koji se planiraju zaposliti u 2005. godini.

Poslovna situacija na glavnim tržištima ETK

U Hrvatskoj, kontinuirano traje uspješna suradnja Ericssona Nikole Tesle sa strateškim partnerima T-HT-om i VIPnetom, operatorom mobilne telefonije i to od njegova osnutka 1999. godine. Riječ je o strateškome partnerstvu na uvođenju novih tehnologija. U 2004. godini postignuti su 30% veći rezultati prodaje od planiranih. U mrežu VIPneta, uz nacionalnu pokrivenost, uvedena je također EDGE tehnologija koja predstavlja zadnju fazu u razvoju podatkovnih komunikacija u GSM sustavu i dio je 3G mobilne tehnologije. Vrlo značajan poslovni uspjeh je i ugovor o dugoročnoj suradnji ETK i VIPneta u izgradnji UMTS mreže. Sa T-HT-om traje tradicionalno uspješna suradnja na području modernizacije fiksne mreže i uvođenju novih usluga. Ključni čimbenici uspješne suradnje sa strateškim partnerima T-HT-om i VIPnetom snažna je i kompetentna ETK lokalna organizacija, iskustvo tima za upravljanje projektima te iskustvo ETK stručnjaka na međunarodnim projektima. U 2005. očekuju se i dalje dobri rezultati u poslovanju s T-HT-om i VIPnetom. Izgradnja UMTS mreže i daljnja modernizacija fiksne mreže imat će prioritet, a razvijat će se i nove multimedijske usluge.

 

Kada je riječ o izvoznim tržištima ETK treba naglasiti da je na tržištu ZND - Zajednice Nezavisnih Država (bivši SSSR) postignut u 2004. rekordan izvoz, a ugovoreni poslovi vrijedni su 100 milijuna dolara. Riječ je o tržištima Rusije, Bjelorusije, Ukrajine, Moldavije, Kazahstana, Uzbekistana, Kirgistana i Gruzije. U Rusiju, kao najveće pojedinačno izvozno tržište, ETK je izvezao opremu i rješenja u vrijednosti oko 50 milijuna dolara. Bjelorusija, sa 36 milijuna dolara vrijednim poslovima i to u mobilnoj telefoniji, predstavlja također veliki uzlet. Važni ugovori potpisani su također u Kazahstanu i Moldaviji. Glavni čimbenici uspjeha Ericssona Nikole Tesle na ovim tržištima su, s jedne strane, veliko iskustvo u poznavanju specifičnosti mreža i zalaganje ETK stručnjaka, a s druge strane, telekomunikacijski uzlet u većini ZND zemalja. Daljnje jačanje partnerskih odnosa s tamošnjim kupcima, ponuda kvalitetne, najsuvremenije opreme i rješenja, prihvatljive cijene i politika kreditiranja kupaca daju velike šanse za daljnje uspješno poslovanje u tim zemljama. Na poslovnu 2005. kompanija gleda s optimizmom jer se očekuje nastavak pozitivnih tržišnih trendova.

 

Izvoz na tržišta Bosne i Hercegovine te Crne Gore u 2004. također bilježi uzlazne rezultate. Knjižene narudžbe porasle su za 42%, a neto prodaja za 12% u odnosu na godinu prije. Najvažniji poslovni partneri Ericssona Nikole Tesle na tržištu susjednih zemalja su: BH Telecom, Telekom Srpske, HT Mostar, Eronet, Monet i Telekom Crne Gore. Najvažniji poslovi na tržištu ovih zemalja odnose se na uvođenje najsuvremenijih standarda u fiksnu mrežu operatora BH Telekoma i Telekoma Srpska, proširenje mobilne mreže i ugradnju GPRS sustava u mrežu BH Telekoma te ugradnju dodatnih GSM usluga. Kao strateški partner operatora na tržištima BiH te Crne Gore, ETK i u 2005. očekuje nastavak pozitivnih trendova – proširenje mobilne mreže, implementaciju EDGE tehnologije i sl.

Centar za komunikacijska rješenja, usluge, logistiku i e-sustave

Centar za komunikacijska rješenja, usluge, logistiku i e-sustave bio je veoma uspješan tijekom cijele godine, a to mu je donijelo proširenje odgovornosti za poslove u granicama Ericssonove grupe. Uspjeh ovoga mnogobrojnoga tima temelji se ponajprije na stručnosti, kreativnosti, inventivnosti i motiviranosti stručnjaka. Stoga je, u okviru korporacije, to snažan ekspertni centar za komunikacijska rješenja "s kraja na kraj" koji ima lokalnu, regionalnu i globalnu odgovornost. Riječ je o odgovornostima za cjelovita komunikacijska rješenja i podršku prodaji u Ericssonovoj regiji Europa, Srednji Istok i Afrika (EMEA/CEMA). Ova organizacijska jedinica koja zapošljava gotovo 500, pretežno visokoobrazovanih stručnjaka, vodeći je centar za cjelovita komunikacijska rješenja, te jaki tim za savjetodavne usluge, usluge integriranja i upravljanja u tržišnoj jedinici Srednja Europa (MUCE). U okviru Centra djeluje i Globalni centar za isporuku usluga (Global Service Delivery Centre - GSDC) koji se bavi isporukom softvera i sistemske integracije, a također je u Ericssonovoj zajednici bio prepoznat kao vrsna organizacija, što je potvrđeno dodjelom novih odgovornih poslova. ETK Mobility World centar, jedini takve vrste unutar tržišne jedinice Srednja Europa, uspostavio je suradnju s novim partnerima i tako proširio mrežu stručnih suradnika, što je rezultiralo nizom novih razvijenih mobilnih aplikacija. Najvažnije inicijative i projekti usmjereni na rast poslovanja ETK u 2004. godini bili su: modernizacija T-HT mreže, 3G projekti za VIPnet i ostale kupce unutar tržišnih jedinica Srednja, Južna i Istočna Europa, strategija razvoja mreža susjednih zemalja – BiH i Crna Gora, projekti izgradnje mreža nove generacije (IP temeljene mreže) za zemlje ZND-a, e-projekti za Hrvatsku (e-sustav za primarnu zdravstvenu zaštitu) itd. ETK Centar za komunikacijska rješenja, usluge, logistiku i e-sustave u 2005. godini fokusirat će se na marketinške aktivnosti za domaća i izvozna tržišta, projekte za nove mobilne i fiksne operatore u Hrvatskoj, e-projekte za tržišne jedinice Srednja i Istočna Europa te Srednja Azija, povećanje odgovornosti unutar Ericssonove grupe za isporuku usluga, povećanje broja zaposlenih te nove programe poput inovacija i M&S kompetencija.

Institut za telekomunikacije

Institut za telekomunikacije Ericssona Nikole Tesle, kao lokalni istraživački centar koji intenzivno surađuje s vodećim fakultetima u Hrvatskoj, osigurao je niz dugoročnih poslova u razdiobi zadaća unutar korporativne istraživačko-razvojne zajednice što mu je osiguralo sveukupni rast. Zadržana je jaka pozicija u tradicionalnom području AXE signalizacije, a zabilježen je i znatan porast u novome području razvoja – CPP proizvodima. S obzirom na rezultate i ugled temeljen na visokoj kvaliteti, pouzdanosti, kompetentnim stručnjacima i troškovnoj učinkovitosti ETK Institutu otvorena su i nova područja odgovornosti na razini korporacije, posebno u području novih tehnologija (IP). To je rezultiralo većim obujmom poslovanja pa je Institut tijekom 2004. zaposlio više od 80 novih, visoko obrazovanih stručnjaka, a takav se trend i dalje nastavlja.

Ljudi – naša najveća vrijednost

Poslovni rezultati Ericssona Nikole Tesle temelje se na njegovom velikom intelektualnom kapitalu. Na taj način stvara se vrijednost za kupce i, slijedom toga, za dioničare ETK. U kompaniji se njeguje pobjednički duh, kultura u kojoj se promiču vrijednosti koje će kompaniji omogućiti daljnje uspješno poslovanje, poput usmjerenosti na postizanje planiranih rezultata, pobjedničkoga duha, dosljednoga stvaranja preduvjeta za uspjeh kupaca, timskoga rada kojim se stvaraju dodatne vrijednosti te kreativnoga pristupa u svim situacijama, a posebice onima koje iziskuju brzu reakciju. Broj zaposlenika se u 2004. povećao s 1020 na 1094 ljudi. Raniji trend smanjenja broja zaposlenika time je prekinut, a najviše potreba za novim stručnjacima iskazano je u sklopu novih ključnih odgovornosti koje je Ericsson dodijelio kompaniji te aktivnostima u području cjelovitih komunikacijskih rješenja i usluga te istraživanja i razvoja. Fluktuacija radne snage od 3,4% tijekom 2004., bila je najniža od 1990. godine. U 2004. godini u ETK je od ukupnoga broja 84% zaposlenika imlo visoku stručnu spremu. Više od 470 zaposlenika, koji su u kompaniji našli svoj prvi posao, mlađi su od 34 godine. Omjer između muškaraca i žena u kompaniji je 70% naprema 30%. Politika kompanije u području upravljanja ljudskim resursima usredotočena je na mogućnosti povećanja ukupnih kompanijinih potencijala te razvoj kompetencija naših zaposlenika. Trenutačno je više od 150 zaposlenika na poslijediplomskome studiju. Ericsson Nikola Tesla je prepoznat kao jedan od najboljih poslodavaca u Hrvatskoj jer svojim zaposlenicima osigurava dobre uvjete za rad, potiče ih na razvoj karijere te im omogućuje konkurentne zarade u odnosu na druge hrvatske kompanije.

Ključna događanja u 2004. godini

Carl-Henric Svanberg, predsjednik i generalni direktor Ericssona posjetio je Ericsson Nikolu Teslu i Hrvatsku u lipnju 2004. godine. Bila je to još jedna potvrda prepoznavanja ETK kao važne sastavnice korporacije Ericsson. U radnome posjetu kompaniji susreo se s kompanijskim menadžerima, a tijekom obilaska radnoga prostora razgovarao s zaposlenicima. Gospodin Svanberg se za vrijeme posjeta susreo sa Stjepanom Mesićem, predsjednikom Republike Hrvatske te Ivom Sanaderom, predsjednikom Vlade RH.

 

U studenome 2004. Ericsson Nikola Tesla je obilježio 55-godišnjicu uspješnoga rada. Bila je to svečana prilika za okupljanje oko 600 uzvanika, predstavnika najznačajnijih, dugogodišnjih kupaca, dobavljača i drugih poslovnih partnera ETK iz zemlje i inozemstva. Na proslavi jubileja bili su nazočni i predstavnici Hrvatskoga državnog sabora, ministarstava i Vlade RH, Poglavarstva grada Zagreba, gospodarskih komora itd.

Nagrade i priznanja u prošloj godini

Da bi postigao izvrsne poslovne rezultate Ericsson Nikola Tesla već godinama iznimnu pažnju poklanja upravljanju kvalitetom u svim svojim poslovnim procesima. To je prepoznato na lokalnoj, regionalnoj i globalnoj razini pa su kompanija, kao i njeni čelnici, zadnjih godina dobili oko stotinjak visokih priznanja i nagrada. Nizu značajnih priznanja našoj kompaniji za kvalitetu poslovnih procesa (Prepoznat po izvrsnosti) te za uspješnost poslovanja (Zlatna kuna), pridružilo su u 2004. još dosta njih, a spomenut ćemo samo najvažnija. Kompanija se, desetu godinu za redom, nalazi u društvu 400 najvećih gospodarskih subjekata u Hrvatskoj prema podacima FINE i Privrednoga vjesnika. Bila je na trećem mjestu u kategoriji prihoda od izvoza i najbržega rasta prihoda od izvoza, a na petom mjestu prema najbržem rastu dobiti u odnosu na 1994.godinu. Kompanija je, prva u korporaciji Ericsson, dobila Certifikat za sustav upravljanja zaštitom zdravlja i sigurnosti na radu prema standardu OHSAS 18001. Ericsson Nikola Tesla je u 2004. dobio Zlatnu plaketu Hrvatske gospodarske komore-Komore Zagreb, Zlatnu dionicu u kategoriji za najveći porast cijene, priznanje Otkriće godine za iznimno dobro poslovanje i prepoznatljivost na istočnoeuropskome tržištu prema analizi East Capitala, te priznanje Najuspješnija kompanija u Hrvatskoj, dok je Åke Enell, proglašen Menadžerom godine 2004. u Hrvatskoj prema analizi kuće Finance Central Europe (FCE) sa sjedištem u Londonu. Ericsson Nikola Tesla među najboljim je hrvatskim poslodavcima prema analizi poslovnoga lista Dnevnik. Kompaniji je također dodijeljeno Priznanje za jednakost spolova i promicanje uloge žena u industriji informacijsko-komunikacijskih tehnologija (ICT), a Gordani Kovačević, tadašnjoj potpredsjednici ETK, priznanje za Menadžera godine u spomenutome području. Natjecanje je održano u organizaciji agencije Meritor Media. Gordana Kovačević također je, prema izboru CROME (Hrvatsko udruženje menadžera i poduzetnika), proglašena za Menadžera godine u Hrvatskoj, u kategoriji velikih poduzeća.

Poslovna očekivanja u 2005. godini

Kompanijska kultura implicira kontinuitet u primjeni osnovnih operativnih i poslovnih načela kojih se kompanija držala u svim aktivnostima tijekom 55 godina svojega postojanja. To znači da će timski rad, fleksibilnost u prilagođavanju novim tržišnim trendovima i korporativnim politikama te kreiranje preduvjeta za poslovni rast kupaca i dalje biti ključni elementi poslovne strategije Ericssona Nikole Tesle. Godina 2005. bit će razdoblje novih prilika za nastavak uspješnog poslovanja. Domaće tržište, izvozna tržišta te interno tržište u granicama Ericssonove grupe obiluju novim poslovnim prilikama, a u svom daljnjem poslovanju Ericsson Nikola Tesla će ih nastojati maksimalno iskoristiti.

 

Ciljevi za 2005.godinu stoga uključuju:

  • uspostavu poslovnih partnerstava s novim i jačanje poslovnih odnosa s postojećim kupcima na domaćem i na izvoznim tržištima, kako u fiksnom tako i u mobilnom području telekomunikacija
  • aktivno preuzimanje novih odgovornosti i jačanje imidža odgovornoga partnera u Ericssonovoj grupi
  • porast poslovanja na domaćem tržištu, što uključuje i stjecanje reference u području e-zdravstva što će biti prvi korak prema izvozu rješenja u domeni e-sustava
  • jačanje vodeće pozicije u regiji na području sistemske integracije i isporuke komunikacijskih usluga, naročito onih profesionalnih
  • izvoz na razini 2004. godine ili nešto manji
  • stjecanje pozicije odabranoga dobavljača u informacijsko-komunikacijskoj (ICT) industriji u Hrvatskoj i na kompanijinim izvoznim tržištima.

Kako bi ostvario planirane ciljeve za 2005. Ericsson Nikola Tesla nastavit će se prilagođavati novim tržišnim uvjetima. Nadalje, kompanija će tražiti jednostavnije i učinkovitije načine poslovanja kako bi povećala svoju troškovnu učinkovitost. Porast intelektualnoga kapitala putem razvoja kompetencija zaposlenih, podjele znanja te zapošljavanja novih stručnjaka uvijek je bio jedan od čimbenika poslovnoga uspjeha Ericssona Nikole Tesle, a tako će biti i tijekom 2005. godine. Na temelju dobrih poslovnih rezultata Nadzorni odbor kompanije podržao je i odobrio preporuku Uprave te uputio Glavnoj skupštini Dioničkog društva na razmatranje i odluku prijedlog o isplati dividende u iznosu od 18 kuna po dionici i smanjenju temeljnog kapitala društva u iznosu od 100 kuna po dionici.

 

Kompanijske komunikacije Ericssona Nikole Tesle

Više ...