Obraćanje direktora Financija Ericssona Nikole Tesle d.d. dioničarima
Kompanija Ericsson Nikola Tesla
je kao svoj najvažniji cilj postavila porast vrijednosti za dioničare.
Htjeli bismo postati jedna od
najboljih regionalnih kompanija pa u tome nastojanju neprestano radimo na prilagođivanju
svoga pristupa promjenljivoj poslovnoj okolini, poticajno djelujući na svoje dioničare,
kupce, djelatnike, kao i na cjelokupnu društvenu zajednicu. Nastojimo da se timski rad
njeguje u cijeloj kompaniji, kako bismo bez ograničenja mogli ispunjavati sve želje
svojih kupaca. Mobilni Internet pruža našim kupcima čitav niz novih mogućnosti, a mi
imamo dovoljno odlučnosti, znanja i stručnosti za ispunjenje svih njihovih zahtjeva.
Naš cilj je postati vodeća
kompanija u Hrvatskoj i izvršavati sve nove zahtjevne zadatke uz upravljanje rizicima,
uravnoteženo poslovanje i kontrolirano upravljanje kapitalom.
Restrukturiranje
Tijekom 2000. godine priveli smo
kraju proces restrukturiranja započet u našoj kompaniji 1996. godine. Aktivnosti
provedene u 2000. godini su izdvajanje Energetskih sustava koje je preuzela američka
tvrtka Emerson (obavljeno u suradnji s korporacijom), zatvaranje svih naših
tradicionalnih pogona za proizvodnju hardvera te preuređenje kompanijskih poslovnih
prostora.
Uložili smo velike napore u
stvaranje kompanije usmjerene na razvoj softvera i pružanje usluga, tj. novi svijet
telekomunikacija. U tu svrhu sklopili smo ugovor s Epsilonom d.o.o., kompanijom za razvoj
Interneta, kao prvi korak u izgradnji društva utemeljenoga na konceptu e-sela, težeći
ka ostvarenju zajedničkoga cilja: postati pokretačka tehnološka sila hrvatskoga
gospodarstva.
Ciljevi rasta
Kompanija Ericsson Nikola Tesla
za svoj glavni cilj odredila je rast u granicama regionalnih financijskih mogućnosti.
Njezini dugoročni ciljevi usklađeni su s korporacijskom godišnjom stopom rasta od 20%.
Tijekom protekle godine, uslijed
povećanih odgovornosti dodijeljenih na korporacijskoj razini, uložili smo iznimne napore
kako bismo pomoću novih proizvoda ojačali pozicije, ne samo kod svojih dosadašnjih
kupaca, već i na novim izvoznim tržištima.
Što se tiče narudžbi
potpisanih na izvoznim tržištima, uspjeli smo ostvariti svoje visoko postavljene
ciljeve. Te su narudžbe povećane za više od 200%, u iznosu približno 600 milijuna
kuna, od čega se 50% odnosi na rusko tržište na koje smo se uspješno vratili. Uspjeh
smo ostvarili i u Crnoj Gori i Bjelorusiji, jer smo sklopili ugovore za fiksne sustave i,
što je još važnije, za GSM tehnologiju. U prosincu smo potpisali svoj prvi ugovor u
Rumunjskoj i time zakoračili na još jedno novo tržište. Povećanje naše prodaje
iznosi 60%, što je u najvećoj mjeri rezultat velikoga broja narudžbi potpisanih u
posljednjem tromjesečju. Ujedno, to je i naznaka dobre prodaje u prvoj polovini 2001.
godine.
Što se tiče Ericssonovoga
tržišta, rast je nastavljen te je, zahvaljujući uspješnu poslovanju uslijed
dodijeljenih većih odgovornosti, iznosio više od 20%.
Našu posebnu pozornost izazvao
je pad na domaćem tržištu gdje se naša prodaja smanjila otprilike 25%. Glavni razlog
tome su smanjena ulaganja našega najvećeg kupca.
Novčani tok
Naš je cilj stvaranje vlastitih
gotovinskih sredstava, kako bismo bili slobodni u donošenju vlastitih odluka.
U ostvarenju toga cilja bili smo
posebno uspješni.
Financijske transakcije
obuhvatile su, između ostaloga, prodaju naših dionica Zagrebačke banke koje ne smatramo
dugoročnim ulaganjem, već sredstvom za ostvarenje planiranoga rasta i restrukturiranja
kompanije.
Naša je likvidnost povećana
više od 170% u odnosu na početak godine.
Takva jaka likvidnost potrebna
nam je za ostvarenje daljnjega rasta, osobito u razdoblju kada operatori na području
telekomunikacija moraju obavljati velika ulaganja u mreže treće generacije. Uz to,
gotovina nam je potrebna za nastup na sve većem broju tržišta, kao i za ulaganja u
poslovni prostor, kako bismo svojim zaposlenicima osigurali najsuvremenije uvjete rada.
Obrtaj kapitala
Najbolji način za postizanje
pozitivnoga novčanog toka je, naravno, profitabilno poslovanje. Međutim, kompanija
Ericsson Nikola Tesla usmjerena je i na što djelotvornije iskorištavanje vlastitih
sredstava.
Naše bi osnovno usmjerenje i
nadalje trebalo uključivati sljedeća područja i ciljeve:
|
Obrtaj
zaliha u razdoblju 30 dana. Cilj je ostvaren tijekom godine, a postignutu razinu
namjeravamo zadržati. |
|
Naplata
potraživanja od kupaca na razini 90 dana uključujući sve potencijalne sheme vlastitoga
financiranja. Ovaj cilj nismo ostvarili i godinu smo završili s naplatom potraživanja od
kupaca na razini 142 dana. |
|
Uvjeti
plaćanja i zahtjevi Ericssona Nikole Tesle prema dobavljačima su pooštreni uz daljnje
nastojanje da se obveze podmiruju u roku prosječno 45 dana. Dosada je cilj ostvaren na
prosječnoj razini više od 30 dana. |
Kompanija koristi svoju jaku
likvidnost time što dobavljačima koji odobre popust nudi podmirenje obveza u kraćemu
roku.
Financijski rezultati
Ostvareni financijski rezultati
nisu u potpunosti dosegli planiranu razinu, ali smo s njima uglavnom zadovoljni i
vjerujemo da ih možemo učiniti još boljima.
Naši najvažniji financijski
pokazatelji su:
|
povećanje
knjiženih narudžbi 28% |
|
povećanje
prihoda od prodaje 10% |
|
pozitivan
novčani tok u iznosu 220 milijuna kuna |
|
pad
troškova poslovanja kompanije sa 24,6% prihoda od prodaje u 1999. na 19% u 2000. godini
(zahvaljujući povećanoj kontroli i racionalizaciji troškova); cilj je daljnje smanjenje
troškova poslovanja do ispod 15% prihoda od prodaje |
|
financijska
dobit od prodaje dionica Zagrebačke banke u iznosu od 47 milijuna kuna. |
Razlozi slabijega rezultata u
usporedbi s 1999. godinom su:
|
niži
prihod od tečajnih razlika u iznosu 64 milijuna kuna |
|
veliki
troškovi restrukturiranja vezani uz program rješavanja viška djelatnika u iznosu 25,5
milijuna kuna |
|
troškovi
vezani uz otvaranje novih tržišta u iznosu 20 milijuna kuna. |
Lars
Jacobson |
direktor
Financija Ericssona Nikole Tesle |
|